top of page
  • newsatmy

105 kematian Covid-19 semalam

17 Mac 2022

PUTRAJAYA: Kementerian Kesihatan melaporkan 105 kematian akibat Covid-19 semalam, antara jumlah kematian tertinggi direkodkan sejak Oktober tahun lepas.


Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin, dalam satu tweet, berkata lebih separuh daripada mereka melibatkan pesakit berumur 60 tahun ke atas.


Sambil memastikan kapasiti di hospital dan Unit Rawatan Rapi masih terkawal, beliau berkata menurunkan kadar kematian adalah salah satu keutamaannya.


"Saya mahu menurunkan kematian juga. (Graf) jelas menunjukkan: jika anda berumur 60 tahun dan ke atas, anda perlu mendapat dorongan untuk melindungi (diri anda) daripada akibat terburuk Covid: kematian," tulisnya di akaun Twitternya .


Graf yang dikongsinya menunjukkan bahawa daripada 105 kematian yang dilaporkan semalam, majoriti adalah dalam kalangan warga emas yang tidak diberi vaksin.


"Meyakinkan orang tua anda untuk mendapatkan semangat," katanya sambil mengingatkan bahawa dengan bulan puasa yang akan datang, ibu bapa yang lebih tua akan memerlukan perlindungan daripada coronavirus.


Khairy berkata walaupun ibu bapa warga emas ini mungkin tidak banyak keluar rumah, pada bulan puasa mereka wajib menunaikan solat terawih secara beramai-ramai.


"Adalah baik untuk 'tambah' perlindungan mereka dengan penggalak," tulisnya.


Jumlah kematian tertinggi dicatatkan pada 2 Okt tahun lalu dengan 131 kematian.

bottom of page