top of page
  • newsatmy

Affin Hwang positif terhadap usaha transformasi Media Prima yang lebih ramping

30 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Media Prima Bhd (MPB) berjaya memulihkan perniagaannya walaupun berdepan persekitaran mencabar akibat pandemik Covid-19, kata Affin Hwang Capital.


Suku ketiga (S3) 2021 menandakan suku untung kelima berturut-turut bagi MPB, kata Affin Hwang.


"Ini sebahagiannya disebabkan oleh hasil yang lebih tinggi dan perbelanjaan operasi yang lebih rendah, ditambah pula dengan kumpulan yang mengiktiraf arah aliran baharu dan perubahan dalam tingkah laku dan keperluan pengguna, dan mengambil peluang untuk memfokus semula daripada platform tradisional kepada digital untuk melibatkan diri dengan pengguna dan meningkatkan pengalaman mereka. .


"Kami berhati-hati terhadap industri media memandangkan ketidaktentuan Covid-19 yang berterusan di pasaran.


"Namun begitu, kami positif terhadap usaha transformasi MPB yang telah membuahkan hasil dengan struktur kosnya yang lebih ramping, sekali gus membantu pemulihan pendapatannya," katanya dalam satu nota hari ini.


Bagi tempoh sembilan bulan, Affin Hwang berkata pengiklanan kekal sebagai pemacu pendapatan utama bagi kumpulan itu, menyumbang 63.1 peratus daripada hasil.


Pengiklanan digital dan bukan digital adalah lebih tinggi dari tahun ke tahun.


"Dengan seluruh negara dalam Fasa Empat Pelan Pemulihan Nasional dan lebih banyak trafik di jalan raya, kami menjangkakan pendapatan pengiklanan akan terus bertambah baik menjelang 2022," tambahnya.


Affin Hwang berkata MPB terus mendapat manfaat daripada jualan kandungan dan kerjasama kandungannya dengan pemain over-the-top (OTT) kerana ia mahu kandungan vernakular meluaskan pangkalan pelanggan mereka.


"Melangkah ke hadapan, MPB berhasrat untuk meluaskan capaian dan ketersediaan kandungannya memandangkan pertumbuhan dalam penstriman dan platform media OTT, yang sejajar dengan trend penggunaan media yang berkembang di Malaysia," katanya.


Affin Hwang mengekalkan saranan "beli" ke atas MPB, dengan harga sasaran tidak berubah sebanyak 67 sen.


"Kami tidak membuat perubahan ramalan pendapatan dalam laporan ini.

bottom of page