top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Ahli Parlimen Labuan didakwa dengan penyalahgunaan kuasa atas kontrak pekerjaan

14 Oktober 2021

Ahli Parlimen Labuan, Rozman Isli didakwa di Mahkamah Seksyen di Kuala Lumpur hari ini dengan penyalahgunaan kuasa atas kontrak pekerjaan tiga tahun lalu.


Rozman, 57, mengaku tidak bersalah setelah pertuduhan dibacakan kepadanya di hadapan Hakim, Rozina Ayob.


Mengikut pertuduhan, Rozman sebagai pegawai agensi kerajaan atau timbalan pengerusi Lembaga Pelabuhan Labuan, telah menggunakan posisinya untuk meminta rasuah untuk mendapatkan kontrak pekerjaan sebagai pengendali Dermaga Merdeka Pelabuhan Labuan untuk Syarikat Labuan Liberty Port Management Sdn Bhd yang diminati oleh ayah dan adiknya.


Kesalahan itu didakwa dilakukan di bilik mesyuarat TKSU, Tingkat 9 Kementerian Pengangkutan di Jalan Tun Hussein, Presint 4, Putrajaya, antara jam 2.30 petang dan 5.30 petang pada 21 Mac 2018.


Tuduhan itu, yang dirangka di bawah Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 24 (1) akta yang sama, memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda tidak kurang dari lima kali nilai kepuasan atau RM10,000, yang mana lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

bottom of page