top of page
  • newsatmy

Anggaran pendapatan FY22-24 Magni-Tech dikurangkan oleh PublicInvest

28 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Public Investment Bank Bhd telah melaraskan anggaran pendapatannya pada Magni-Tech Industries Bhd menurun sebanyak 3.0-16.0 peratus bagi tahun kewangan 2022 hingga 2024 (FY22-FY24).


Ini terutamanya untuk mengambil kira penggantungan operasi Vietnam dan kos bahan mentah yang lebih tinggi, kata PublicInvest dalam satu laporan hari ini.


Namun begitu, firma itu menjangkakan pemulihan dalam pendapatan daripada separuh kedua TK22 didorong oleh pelaburan pelanggan utama Magni-Tech dalam platform digital.


Ini akan merangsang jualan dalam talian syarikat, jualan percutian yang lebih kukuh serta kesedaran yang semakin meningkat tentang kesihatan dan kecergasan dalam kalangan pengguna.


Magni-Tech melaporkan penurunan 18 peratus tahun ke tahun pada suku kedua FY22 tajuk utama keuntungan bersih kepada RM17.1 juta.


Selepas membuat pelarasan bagi pelupusan sekali sahaja dan keuntungan pertukaran asing berjumlah RM17.3 juta, Magni-Tech jatuh ke dalam kerugian bersih teras sebanyak RM0.2 juta.


"Prestasi yang lemah itu disebabkan terutamanya oleh penggantungan operasi Vietnamnya kerana sekatan besar-besaran telah dikenakan oleh kerajaan Vietnam.


"Kumulatif separuh pertama keputusan FY22nya adalah di bawah jangkaan, menyumbang 20 peratus daripada unjuran kami. Percanggahan dalam jumlah kami adalah disebabkan terutamanya oleh penutupan yang lebih lama daripada jangkaan di Vietnam," tambah firma itu.


PublicInvest mengekalkan panggilan "Berprestasi Luar Biasa" pada Magni-Tech dengan harga sasaran yang lebih rendah RM2.65 daripada RM2.85 sebelumnya.

bottom of page