top of page
  • newsatmy

BAM percaya kepada Aaron-Wooi Yik

29 Mac 2022

Beregu lelaki yang sedang berjuang Aaron Chia-Soh Wooi Yik akan terus mendapat sokongan penuh BA Malaysia (BAM).


Pemenang pingat gangsa Olimpik itu hampir tidak menunjukkan prestasi pada aksi Eropah baru-baru ini walaupun mara ke separuh akhir Terbuka Switzerland.


Punca mereka tidak dibantu oleh keputusan positif Covid-19 Wooi Yik pada awal bulan ini, dan ia membawa kesan buruk kepadanya.


Pemain nombor 8 dunia itu bermula dengan hambar apabila mereka tersingkir pada awal pusingan kedua All England.


Walaupun mereka mara ke empat terakhir pertemuan Switzerland, mereka terkial-kial menentang lawan peringkat teratas pertama mereka — pasangan No. 9 dunia Indonesia Fajar Alfian-Muhammad Rian Ardianto.


Untuk rekod, Aaron-Wooi Yik masih mencari gelaran antarabangsa pertama mereka, dengan satu-satunya kejayaan mereka setakat ini ialah gelaran Sukan Sea pada edisi Filipina 2019.


Pasangan itu kini berada di bawah tekanan untuk mengekalkan kedudukan lapan teratas mereka, dengan Fajar-Rian dijangka akan mengatasi mereka selepas memenangi mahkota Terbuka Switzerland.


Selain itu, pasangan peringkat kedua negara Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani juga telah menunjukkan peningkatan yang luar biasa selepas merangkul gelaran Terbuka Jerman — gelaran sulung Jelajah Dunia BWF mereka — dan menamatkan saingan di tempat kedua pada pertemuan Switzerland.


Sze Fei-Izzuddin tewas 21-18, 21-19 kepada Fajar-Rian dalam perlawanan akhir.


Pengarah kejurulatihan BAM Rexy Mainaky percaya Aaron-Wooi Yik masih boleh tampil dengan baik, walaupun mereka perlu menunjukkan peningkatan dalam aspek tertentu permainan mereka.


“Menurut pandangan saya, Aaron-Wooi Yik melakukannya dengan baik di Switzerland, tetapi mereka bermain mengikut taktik Indonesia semasa perlawanan ketiga,” kata Rexy.


“Saya fikir mereka pastinya perlu bekerja pada pertahanan mereka khususnya kerana mereka masih tidak begitu stabil, dalam aspek itu.


“Tetapi saya percaya mereka mempunyai apa yang diperlukan untuk menunjukkan peningkatan dalam permainan mereka dan mendapatkan keputusan.


“Kebangkitan Sze Fei-Izzuddin, pertama kali memenangi kejuaraan di Jerman, juga merupakan perkara yang baik untuk pasukan.


“Semoga kejayaan mereka akan mendorong Aaron-Wooi Yik untuk melakukan yang lebih baik dalam kejohanan akan datang,” tambah Rexy.


Pertemuan Switzerland adalah kejohanan terakhir untuk kedua-dua Aaron-Wooi Yik dan Sze Fei-Izzuddin, kerana mereka akan melangkau Terbuka Korea (5-10 April) dan Masters Korea (12-17 April).


Sebaliknya, tugasan seterusnya untuk kedua-dua pasangan ialah Perlawanan Akhir Piala Thomas dan Uber di Bangkok dari 8-15 Mei.


Sementara itu, pemain nombor 13 dunia Goh Soon Huat-Shevon Lai bertarung hebat sebelum tewas 21-12, 18-21, 21-17 kepada Mark Lamsfuss-Isabel Lohau dari Jerman pada final beregu campuran Terbuka Switzerland pada Ahad.

bottom of page