top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Banjir: jumlah mangsa yang dipindahkan di Johor, Pahang meningkat

5 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan meningkat di Johor dan Pahang malam ini berbanding petang tadi dan menurun di Negeri Sembilan, Melaka dan Sabah, manakala jumlah mangsa di Selangor dan Terengganu kekal sama.


Di Johor, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar negeri R. Vidyananthan berkata terdapat 5,923 mangsa daripada 1,585 keluarga di 81 pusat pemindahan di tujuh daerah, berbanding 5,888 orang petang semalam.


“Segamat masih mencatatkan jumlah mangsa pemindahan tertinggi iaitu 4,311 orang, Tangkak (601), Mersing (540), Kota Tinggi (131), Kluang (120), Muar (118) dan Batu Pahat (102).


"Buat masa ini hanya Batu Pahat yang mengalami hujan, manakala di Segamat, Kluang, Kota Tinggi dan Mersing berawan. Cuaca cerah di Tangkak dan Muar," katanya dalam satu kenyataan malam tadi.


Di Pahang, jumlah mangsa yang dipindahkan meningkat sedikit malam ini kepada 2,308 orang berbanding 2,265 orang petang ini dengan 37 pusat beroperasi di daerah Raub, Jerantut, Temerloh, Bera, Maran, Kuantan, Pekan dan Rompin.


Laman web publicinfobanjir.water.gov.my pula melaporkan paras air Sungai Pahang di Kuala Sungai Chini, Pekan dan Sungai Serting di Padang Gudang, Bera masih di atas paras bahaya tetapi menunjukkan arah aliran menurun malam tadi.



Di Negeri Sembilan, jumlah mangsa yang dipindahkan menurun kepada 1,628 orang daripada 448 keluarga di 15 pusat pada malam ini berbanding 1,666 orang (462 keluarga) di 16 pusat pada petang semalam.


Jumlah mangsa juga berkurangan di Melaka iaitu 1,771 orang daripada 472 keluarga pada pukul 8 malam berbanding 2,155 orang daripada 565 keluarga pada pukul 4 petang. Banjir telah menyebabkan pemindahan di 14 kawasan di Alor Gajah, sembilan kawasan di Melaka Tengah, dan 11 kawasan di Jasin.


Seramai 318 orang daripada 92 keluarga kini ditempatkan di enam pusat pemindahan di Alor Gajah, 1,154 orang daripada 300 keluarga di sembilan pusat pemindahan di Melaka Tengah manakala 299 orang daripada 80 keluarga di tiga pusat pemindahan di Jasin.


Keadaan sama di Sabah, dengan jumlah mangsa yang dipindahkan menurun kepada 3,365 orang daripada 1,331 keluarga malam ini berbanding 3,377 orang daripada 1,330 keluarga petang ini, menurut sekretariat pengurusan bencana negeri Sabah.


Sekretariat itu berkata sebuah pusat di Dewan Kampung Kiabau di Telupid ditutup manakala 30 lagi masih dibuka di enam daerah yang dilanda banjir di negeri ini.


Daerah Kota Marudu masih mencatatkan jumlah pemindahan tertinggi iaitu 2,659 orang daripada 1,115 keluarga di 14 pusat, diikuti Pitas (307 orang, 127 keluarga, empat pusat), Telupid (216 orang, 49 keluarga, tujuh pusat), Sandakan (46). orang, tujuh keluarga, satu pusat) Beluran (38 orang, 10 keluarga, satu pusat) dan mukim Paitan (99 orang, 23 keluarga dan tiga pusat).


Tiga kejadian tanah runtuh berlaku di daerah Ranau yang menjejaskan Jalan Bongkud, Jalan Stadium Ranau dan Jalan Timbau-Melinsau. Selain itu, tiga lagi kejadian dikesan di Kinabatangan, di Ladang SLDB Sukau, Kampung Sagaliud Seberang dan Kampung Wariasan.


Di Selangor, jumlah mangsa yang dipindahkan kekal tidak berubah iaitu 40 orang di daerah Kuala Langat, ditempatkan di Dewan Orang Ramai Kampung Kelanang (25 orang) dan Balai Raya Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Banting (15 orang).


Selain itu, laman web publicinfobanjir.water.gov.my menunjukkan paras air di Sungai Bernam di Rimba KDR, Sabak Bernam kekal melebihi paras bahaya manakala Sungai Langat di Bukit Changgang, Kuala Langat, yang berada pada paras amaran petang tadi telah menurun kepada tahap amaran setakat 8 malam.


Di Terengganu, jumlah mangsa yang dipindahkan kekal 19 orang daripada lima keluarga di dua pusat pemindahan di Kemaman.


Sembilan orang daripada tiga keluarga ditempatkan di pusat berkenaan di SK Lembah Jabor manakala 10 orang daripada dua keluarga ditempatkan di pusat berkenaan di SMK Geliga.


Selain itu, jawatankuasa pengurusan bencana negeri Terengganu berkata pasukan penyelamat akan memantau di kawasan pantai berikutan fenomena lonjakan air pasang surut yang diramalkan dijangka mencecah 3.7m tinggi," katanya.

bottom of page