top of page
  • zaman

Bank masih dapat manfaat kitaran naik kadar faedah - Penganalisis


KUALA LUMPUR,2 Ogos: Penganalisis positif bahawa sektor perbankan akan mendapat manfaat daripada kenaikan kadar faedah, dan ini berlaku selepas pertumbuhan pinjaman sektor itu meningkat 5.6% tahun ke tahun (y-o-y) pada Jun, prestasi paling kukuh sejak lebih setahun.

Kenanga Research, yang mengekalkan pendirian "overweight" terhadap sektor itu, berkata saham perbankan akan kekal berdaya tahan.


“Pinjaman sistem pada Jun meningkat 5.6% tahun ke tahun (+0.7% bulan ke bulan [m-o-m]), yang sejajar dengan sasaran pertumbuhan industri tahun kalendar 2022 kami sebanyak 5% hingga 5.5%, kerana pinjaman isi rumah dijangka berkurangan daripada lebih banyak kenaikan kadar akan datang,” kata Kenanga dalam nota, di sini, pada Isnin.

“Peningkatan berurutan dalam pengeluaran, pembayaran balik dan permohonan pinjaman didorong oleh peningkatan aktiviti pasca Raya, tetapi terutamanya daripada aktiviti perniagaan yang lebih rancak.

"Pembukaan semula sempadan dijangka menyokong sektor yang terjejas sebelum ini.


"Pinjaman terjejas kasar (GIL) kekal stabil pada 1.65% (+1 mata asas) di tengah-tengah luputnya program bantuan pembayaran balik,” katanya.


Walau bagaimanapun, memandangkan deposit (+7.2% y-o-y; +0.8% m-o-m) dijangka kekal ditambah, dengan jangkaan kadar yang lebih tinggi mengekalkan pendeposit, Kenanga menaikkan jangkaan depositnya untuk 2022 kepada 6.5%-7%, daripada 5%-5.5%, dengan campuran akaun simpanan akaun semasa (campuran CASA) mungkin akan mengambil giliran kemudian.


Di samping itu, Kenanga menjangkakan dua lagi kenaikan kadar dasar semalaman (OPR) 25 mata asas, yang boleh menjejaskan kemampuan isi rumah, tetapi tidak sepatutnya memberi kesan yang terlalu buruk ke atas pinjaman perniagaan, kerana ini menggalakkan pertumbuhan ekonomi.

“Sektor yang terjejas sebelum ini juga dijangka kembali pulih dengan pembukaan semula sempadan.

"Namun, kami sedar bahawa pelabur boleh diremehkan oleh risiko penurunan modal, bukan disebabkan ketidaktentuan makro yang berterusan (iaitu gangguan rantaian bekalan yang berpanjangan dan kemelesetan global).

“Oleh itu, kami terus mengesyorkan penerima dividen yang kukuh untuk menyediakan keselamatan portfolio,” kata Kenanga.


Sementara itu, Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research positif terhadap sektor perbankan, dan percaya profil risiko-ganjaran condong ke arah atas, dengan gabungan pertumbuhan keuntungan yang teguh dan penilaian yang tidak menuntut memacu prestasi.

“Selain itu, kami menjangkakan margin faedah bersih meningkat daripada kenaikan OPR, tetapi magnitud itu boleh dihadkan oleh normalisasi campuran CASA yang akhirnya menurun. Walau apa pun, bank masih merupakan penerima bersih daripada kitaran naik kadar faedah,” kata HLIB.


Sebaliknya, MIDF Research, yang mengekalkan pandangan "positif" terhadap sektor perbankan, berkata sektor itu berkemungkinan menghadapi penyederhanaan dalam pertumbuhan pinjaman pada separuh kedua 2022.


Peningkatan OPR masa depan dan penghapusan semula peruntukan berkemungkinan meningkatkan pendapatan sektor perbankan pada suku tahun akan datang.

"Kebimbangan kualiti aset harus kekal terurus, memandangkan peruntukan awal yang murah hati," tambahnya.


Kenanga menamakan Maybank dan Affin Bank Bhd sebagai pilihan utamanya, dengan panggilan "mengungguli" dan harga sasaran (TP) masing-masing RM11.05 dan RM2.45.

Firma penyelidikan itu memilih Maybank dalam kalangan bank bermodal besar untuk hasil dividen cemerlangnya sebanyak 7% hingga 8%, ditambah pula dengan skor kualiti aset yang boleh dipuji (GIL: di bawah 1.9%, dan di bawah purata rakan sebaya yang disenaraikan sebanyak 2%), walaupun bank itu menerajui kepimpinan dalam bahagian pinjaman dan deposit.


Dalam kalangan bank bermodal rendah, Kenanga percaya Affin Bank menawarkan peluang dengan pulangan kepada pertumbuhan pendapatan, hasil daripada inisiatif AIM22nya.

"Dengan pelupusan AHAM (Affin Hwang Asset Management) dan AXA Affin akan disiapkan pada suku ketiga, kami tidak menolak pembayaran khas, yang boleh meningkatkan jangkaan hasil yang lumayan sebanyak 5% hingga 6%," tambah Kenanga.


Sementara itu, HLIB menyukai Maybank ("beli"; TP: RM9.70) kerana hasil dividennya yang tinggi, manakala RHB Bank Bhd ("beli"; TP: RM7) digemari kerana nisbah ekuiti biasa peringkat-1 yang tinggi dan harga yang menarik .

“Bagi bank bersaiz kecil, ketiga-tiga di bawah perlindungan kami adalah panggilan 'beli' atas sebab yang berbeza:

i) BIMB (Bank Islam Malaysia Bhd) (TP: RM3.30) kerana harga sahamnya yang ketinggalan menunjukkan;

ii) Affin Bank (TP: RM2.35) disukai kerana potensi dividen yang istimewa dan metrik kewangan yang kukuh; dan

iii) Alliance Bank Malaysia Bhd (TP: RM3.85) kerana kelemahan harga baru-baru ini dan hasil dividen tunai sebanyak 6% hingga 7%,” kata HLIB.

MIDF, sebaliknya, menamakan Hong Leong Bank Bhd dan RHB Bank sebagai pilihan utamanya, dengan panggilan "beli" dan TP masing-masing RM23.55 dan RM7.13


Astro Awani

bottom of page