top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

'Bantu penternak daripada import ayam'

6 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Kerajaan digesa membantu penternak ayam daripada mengimport lebih banyak ayam sejuk beku.


Penasihat Gabungan Persatuan Peladang Ternakan Malaysia Datuk Jeffrey Ng berkata isu bekalan ayam yang terhad tidaklah seteruk yang pernah dibuat dan kebanyakannya berpunca daripada kurangnya pemantauan di peringkat pengeluaran.


"Walaupun sesetengah tempat mungkin mengalami kekurangan bekalan, ini hanya di dua atau tiga tempat. Tetapi jika anda lihat di mana-mana pasar borong atau pasar raya besar, ternyata bekalan ayam sudah mencukupi untuk pengguna."


Pada Rabu, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata kerajaan akan mengimport 200 hingga 300 kontena ayam sejuk beku minggu ini bagi memastikan harga ayam dikekalkan rendah, dengan bekalan datang dari China atau Thailand.


Negara memerlukan kira-kira 3,762 tan (2.09 juta ekor ayam) sehari atau 113,220 tan (62.9 juta ekor ayam) sebulan.


Ng berkata kekurangan tenaga kerja juga membawa kepada persepsi bahawa bekalan ayam adalah rendah.


Beliau berkata dari perspektif pengeluar ayam, kerajaan perlu melihat situasi itu secara mendalam kerana mengimport ayam sejuk beku boleh memberi kesan kepada pengeluar tempatan.


“Sejak wabak Covid-19 bermula, industri ternakan ayam tempatan telah terjejas dan berada dalam keadaan yang teruk kerana kami terpaksa menanggung pelbagai kenaikan kos.


"Ramai pengeluar telah menghadapi kerugian, dengan keuntungan tidak melebihi kos.


“Setiap ayam memerlukan sebulan (untuk matang) sebelum boleh dijual. Berapa banyak yang boleh diperoleh jika pada masa sama ada ayam mati.


"Ia seperti menjual satu tetapi kehilangan dua. Ditambah dengan permintaan yang berpotensi lebih rendah berikutan ketibaan ayam beku (import) yang akan datang, keadaan tidak kelihatan cerah."

bottom of page