top of page
  • newsatmy

Bekas pelari kebangsaan Ramasamy meninggal dunia pada usia 75 tahun

23 Februari 2022

BEKAS pelari negara A. Ramasamy (gambar) meninggal dunia di Seremban semalam. Dia berumur 75 tahun.


Ramasamy, bekas pemegang rekod kebangsaan dalam acara 10,000m, merupakan pemenang pelbagai pingat Sukan Seap.


Beliau pernah memenangi perak dalam acara 10,000m pada Sukan Sea Rangoon 1969 dan gangsa pada edisi Kuala Lumpur 1971.


Dia kemudiannya cemerlang dalam acara 1,500m, memenangi perak pada kedua-dua Sukan Seap Singapura 1973 dan Bangkok 1975, diikuti gangsa di KL pada 1977.


Bekas Negri Sembilan dan rakan sepasukan kebangsaan C. Sathasivam Sitheravellu mengingati Ramasamy sebagai pesaing yang lembut dan tabah.


"Ramasamy adalah tujuh tahun lebih tua daripada saya semasa saya menyertai pasukan Negeri Sembilan. Dia seorang yang lembut tutur kata dan seorang yang senang berada di sekeliling saya," kata Sathasivam semalam.


“Kami pernah berlatih di Taman Tasik Seremban, (SMK) King George V dan Maktab Perguruan Sikamat.


“Walaupun kami berlatih di bawah jurulatih terkemuka seperti Datuk Edwin Abraham, saya juga banyak belajar daripada Ramasamy.


"Apabila anda berlatih bersama-sama dengan juara, anda akan menjadi juara sendiri kerana saya memenangi gelaran sekolah kebangsaan pada 1974.


“Kami pernah bersaing dalam pelbagai perlumbaan lari berganti-ganti jalan raya bersama-sama di Malaysia dan Singapura, dan kami menguasainya kerana keempat-empat pelari kami (dalam pasukan lari berganti-ganti) adalah atlet negara.


"Malangnya, Ramasamy terlantar di atas katil pada tahun-tahun terakhirnya dan tidak berasa terlalu sihat baru-baru ini.


"Kami ingin mengucapkan takziah kepada keluarganya atas kehilangan mereka."


Sathasivam mendedahkan bahawa Yayasan Kebajikan Atlet Kebangsaan (Yakeb) telah membantu Ramasamy dengan peralatan dan bekalan perubatan seperti kerusi roda, katil khusus dan keperluan lain. Fadhli Ishak

bottom of page