top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Bersatu adalah ancaman sebenar kepada Umno - Wan Saiful

10 Februari 2022

JOHOR BAHRU: Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) mempersoalkan tindakan Umno untuk lebih menumpukan kepada naratifnya sendiri, daripada memperjuangkan isu yang dihadapi rakyat Johor pada pilihan raya negeri akan datang.


Ketua Penerangan Bersatu Datuk Wan Saiful Wan Jan berkata ia menimbulkan persoalan dalam kalangan pemimpin apabila timbul isu terutama kegagalan negeri melahirkan tokoh korporat Melayu dan orang yang bekerja di Singapura.


"Pelik kenapa Johor gagal melahirkan pemimpin korporat Melayu, tidak seperti negeri lain. (Johor) malah menggalakkan rakyatnya bekerja di tempat lain seperti Singapura dan bukannya di negeri itu," katanya dalam ceramah dengan ketua bahagian Parit Sulong Datuk Ariss Samsudin malam tadi.


Wan Saiful berkata perlu ada pelan tindakan supaya rakyat Johor tidak lagi bekerja di negara jiran itu.


Bagi Umno, Bersatu adalah ancaman sebenar, katanya.


“Mereka yang menyalak itu disokong Umno, (dan) diminta untuk menimbulkan ketidakharmonian.


“Ia tidak lagi memberi kesan kepada rakyat Johor yang kini sudah muak,” katanya.


Beliau berkata negeri itu sebelum ini adalah nadi kerajaan Umno dan Barisan Nasional, tetapi keadaan berubah selepas kekalahan mereka pada pilihan raya umum ke-14.


Beliau berkata rakyat Johor kini mempunyai tahap kesedaran yang tinggi terhadap situasi semasa dan mengetahui tentang ketirisan dan salah guna kuasa.


"Terdapat kesedaran rakyat untuk berubah. Johor bukan lagi kubu kuat Umno dan BN."

bottom of page