top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Bersatu perlukan perubahan kepimpinan

5 April 2022

KUALA LUMPUR: Keputusan pilihan raya negeri baru-baru ini menunjukkan Parti Pribumi Bersatu Malaysia memerlukan lebih ramai sekutu jika mahu bertahan dalam pilihan raya umum ke-15 (PRU15), penganalisis berpendapat.


Felo kanan Akademi Penyelidikan Strategik Nusantara Azmi Hassan berkata payung Perikatan Nasional (PN) tidak cukup kukuh memandangkan sekutu terkuat Bersatu ialah Pas.


"Pas boleh membantu di Kedah, Kelantan dan Terengganu, tetapi bukan di peringkat nasional. Walaupun di Johor PN mendapat undi yang setanding Pakatan Harapan (PH), ia tidak cukup untuk menjadi pemangkin kepada pihak lain untuk bekerjasama. bersama Bersatu.


"Jika Bersatu berjalan secara solo pada PRU15, ia akan membingungkan ahli dan pemimpin. Malah mereka mungkin akan meninggalkan kapal apabila semakin hampir tarikhnya," katanya ketika dihubungi.


Pada pilihan raya Johor pada Mac, PN memenangi tiga kerusi dan kalah sembilan, manakala pada pilihan raya Melaka tahun lepas, pakatan itu hanya memenangi dua kerusi dalam 28 kerusi Dewan Undangan Negeri.


Azmi berkata Bersatu mungkin perlu meremajakan diri, terutama selepas ditolak hampir semua sekutu berpotensi seperti PH, Barisan Nasional, Parti Pejuang Tanah Air dan Parti Warisan.


Beliau berkata kenyataan tajam bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad baru-baru ini mengenai pengerusi PN dan presiden Bersatu Tan Sri Muhyiddin Yassin telah mengasingkan Bersatu lebih jauh daripada membentuk kemungkinan kerjasama, memandangkan Pejuang sendiri bukanlah pemain besar dalam politik negara.


"Tiada siapa mahu bekerjasama dengan Bersatu dan mereka semua mempunyai alasan masing-masing. Bersatu memerlukan perubahan kepimpinan jika mahu memasuki PRU15 dan bertahan."


Pengerusi Majlis Profesor Negara Profesor Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin turut berpandangan sama, berkata Bersatu memerlukan muka baharu yang segar untuk menerajui kepimpinan, bermula dengan jawatan presiden.


"Tapi, siapa? Tak boleh Muhyiddin, (Menteri Dalam Negeri) Datuk Seri Hamzah Zainuddin, atau (Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri) Datuk Seri Azmin Ali.


"Adalah penting untuk memahami maksud orang lain apabila mereka mengatakan mereka merasa dikhianati oleh beberapa pemimpin dalam PN. Mereka telah menjadi 'alahan', sebab itu orang lain mahu menjauhkan diri daripada mereka dan memandangkan mereka kebanyakannya dalam Bersatu, parti itu mendapat ( nama yang buruk).


"Bersatu perlu mempromosikan muka baharu sebagai profesional dalam barisannya. Saya tidak nampak Bersatu akan melangkah lebih jauh daripada PRU15 jika parti itu tidak menukar pemimpin sedia ada," kata Shamsul.


Selain menyegarkan diri dengan muka baharu, Azmi menambah Bersatu memerlukan imej baharu jika mahu mempunyai lebih ramai sekutu dalam PRU15.


"Saya percaya isyaratnya sangat jelas: dengan Muhyiddin menerajui Bersatu, parti itu tidak akan ke mana-mana. Tetapi pada masa yang sama, bolehkah akar umbi menerima bekas pemimpin Umno seperti Hamzah untuk menjadi presiden baharu mereka dalam Bersatu?


"Apa pun, Bersatu perlukan sekutu dan mereka tidak boleh terus ditolak jika mahu bertanding pada PRU15. Bersatu perlu lakukan sesuatu dengan cepat kerana PRU15 akan datang tidak lama lagi."

bottom of page