top of page
  • newsatmy

Bintang Brazil, Ronaldo disahkan positif Covid

3 Januari 2021

RIO DE JANEIRO: Pemenang Piala Dunia Brazil, Ronaldo disahkan positif Covid-19 pada Ahad, memaksanya membatalkan penampilannya pada sambutan ulang tahun ke-101 pasukan pertamanya, Cruzeiro, kata kelab itu.


Bekas penyerang berusia 45 tahun itu "baik, dengan gejala ringan, dan kini akan menjalani tempoh rehat dan pengasingan sosial, selaras dengan nasihat perubatan", Cruzeiro, yang dibeli Ronaldo bulan lalu, dalam Twitter.


Ronaldo, yang membintangi kemenangan Brazil pada Piala Dunia 2002 dan tiga kali diundi sebagai Pemain Terbaik Dunia FIFA, mengumumkan pada 18 Disember dia membeli pegangan kawalan dalam Cruzeiro yang bergelut baru-baru ini, di mana dia membuat penampilan sulung profesionalnya pada 1993 pada usia 16 tahun.


Dia menjaringkan 56 gol dalam 58 perlawanan untuk kelab yang berpangkalan di Belo Horizonte itu sebelum meneruskan karier cemerlang di Eropah di PSV Eindhoven, Barcelona, ​​Inter Milan, Real Madrid dan AC Milan, memenangi Ballon d'Or pada 1997 dan 2002.


Ronaldo juga berada dalam skuad Brazil yang menjuarai Piala Dunia 1994 dan menjaringkan lapan gol dalam tujuh perlawanan apabila Selecao memenangi gelaran sekali lagi pada 2002.


Beliau menamatkan kerjayanya di Corinthians yang berpangkalan di Sao-Paulo pada 2011.


Terperangkap dalam perselisihan kewangan, Cruzeiro menduduki tempat ke-14 dalam Serie B Brazil musim lalu.


Globoesporte.com melaporkan Ronaldo membayar 400 juta reais (kira-kira $72 juta) untuk menjadi pemegang saham majoriti kelab itu.


Dia juga mempunyai kepentingan mengawal dalam kelab Sepanyol Real Valladolid, yang diturunkan ke divisyen dua musim lalu.

bottom of page