• newsatmy

Bintang tennis China Peng Shuai menafikan membuat tuntutan serangan seksual

20 Disember 2021

BEIJING: Bintang tenis China Peng Shuai menafikan menuduh sesiapa melakukan serangan seksual dalam komen media pertamanya sejak secara terbuka mendakwa seorang pegawai tertinggi Parti Komunis memaksanya melakukan hubungan seks.


Tuntutan yang ditapis dengan pantas disiarkan di media sosial bulan lalu oleh bekas juara beregu Wimbledon dan Terbuka Perancis itu mencetuskan kebimbangan antarabangsa, dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu dan rakan-rakan bintang tenis antara mereka yang menyuarakan kebimbangan terhadap kesejahteraannya.


Tetapi dalam ulasan kepada Lianhe Zaobao, sebuah akhbar berbahasa Cina Singapura, Peng menafikan membuat dakwaan itu.


"Saya ingin menekankan satu perkara yang sangat penting: Saya tidak pernah berkata atau menulis apa-apa yang menuduh sesiapa melakukan serangan seksual kepada saya," kata lelaki berusia 35 tahun itu dalam rakaman yang nampaknya dirakam melalui telefon pada acara sukan di Shanghai.


"Saya ingin menekankan perkara ini dengan sangat jelas."


Dalam satu catatan di platform Weibo seperti Twitter China, Peng mendakwa bahawa bekas naib perdana menteri Zhang Gaoli – yang berusia dalam lingkungan 70-an – memaksanya melakukan hubungan seks semasa hubungan on-off selama beberapa tahun.


Siaran itu dengan cepat dihapuskan dari web Cina, tetapi tidak sebelum tangkapan skrin disiarkan di Twitter, mencetuskan bantahan global.


Dalam video Zaobao, apabila ditanya mengenai siaran Weibo, Peng berkata ia adalah "perkara peribadi" yang orang ramai mempunyai "banyak salah faham".


Dia tidak menjelaskan secara terperinci.


Video itu mengikuti imej Peng yang diterbitkan oleh media negara China, termasuk beberapa daripadanya di kejohanan tenis.


Mereka juga menerbitkan tangkapan skrin e-mel Peng yang dikatakan menulis kepada Persatuan Tenis Wanita dengan mengatakan "semuanya baik-baik saja."


Tetapi itu tidak banyak membantu mengurangkan kebimbangan tentang Peng.


Ketua WTA Steve Simon berkata beliau "sukar mempercayai" e-mel Peng dan mempersoalkan sama ada beliau benar-benar bebas bercakap secara terbuka.


Dengan memakai kemeja-T merah dan jaket bawah gelap, kedua-duanya tertera "China" pada mereka, Peng memberitahu Zaobao bahawa e-mel itu adalah sah dan ditulis "sepenuhnya atas kehendak saya sendiri."


Dalam video itu, kedengaran seseorang bertanya sama ada dia berada di bawah pengawasan sejak membuat tuduhan itu.


Peng menjawab bahawa dia "sentiasa sangat bebas."


Dalam rakaman Zaobao yang goyah, Peng kelihatan bercakap dengan bintang bola keranjang China Yao Ming pada acara ski.


Beberapa jam sebelum itu, video tidak disahkan yang disiarkan dalam talian oleh seorang wartawan kerajaan China menunjukkan Peng bercakap dengan Yao dan dua tokoh sukan China yang lain - juara pelayaran Olimpik Xu Lijia dan pemain pingpong bersara Wang Liqin.


WTA telah menggesa dakwaan Peng disiasat sepenuhnya dan telus dan telah menggantung semua kejohanan di China, termasuk Hong Kong, atas kebimbangan mengenai keselamatannya.