top of page
  • newsatmy

Biomicrogels melantik Oliver Cescotti sebagai ahli lembaga untuk meningkatkan perniagaan di Malaysia

27 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Kumpulan Biomicrogels, sebuah kumpulan teknologi antarabangsa yang berkembang pesat yang baru-baru ini memulakan operasi di Malaysia, telah menamakan Oliver Cescotti sebagai ahli lembaga pengarah.


Ketua pegawai eksekutif dan pengasas bersama Andrey Elagin berkata setelah menyertai pasukan Biomicrogels, Cescotti akan mengukuhkan kedudukan syarikat dalam pasaran antarabangsa dalam perjalanannya ke tawaran awam permulaan (IPO).


"Cescotti akan memperkenalkan amalan pengurusan perniagaan antarabangsa terbaik untuk syarikat penyelesaian industri berteknologi tinggi," kata Elagin dalam satu kenyataan.


Syarikat itu berkata Cescotti bersedia mengembangkan perniagaan syarikat itu di Malaysia, yang merupakan antara pengeluar minyak sawit terbesar di dunia.


Biomicrogels telah wujud di rantau Asia Tenggara sejak 2019.


Di Malaysia, tiga syarikat telah pun menandatangani kontrak pengedaran reagen bagi pengekstrakan minyak Biomicrogels BMGC4.


Syarikat itu bekerja dengan 15 pengeluar, masing-masing mengendalikan tiga hingga 15 kilang minyak.


Biomicrogels berkata sejak dua tahun lalu, bahagian eksport produk perindustrian syarikat ke Asia Tenggara telah meningkat sebanyak 30 peratus.


Ini termasuk bukan sahaja ejen penambah perahan minyak sawit, tetapi juga stesen pemprosesan dan pendispensan, katanya.


" Semasa mereka bentuk stesen itu, jurutera mempertimbangkan spesifikasi tempatan bagi operasi loji pengeluaran minyak sawit dan ciri iklim di rantau ini.


"Fungsi Cescotti akan merangkumi perancangan strategik dan perundingan mengenai isu utama berkaitan pembangunan perniagaan dalam pasaran global, termasuk Malaysia serta pengoptimuman dan pengantarabangsaan model pengurusan korporat syarikat itu," katanya.


Cescotti berkata pengeluaran minyak sawit global melebihi 90 juta tan setahun, dan penyelesaian syarikat berdasarkan teknologi Biomicrogels membantu meningkatkan angka ini kira-kira satu juta tan lagi.


Beliau berkata dengan pertumbuhan melonjak dalam harga saham sawit mentah sejak dua tahun lalu, apabila ia menewaskan satu demi satu rekod sejarah (manakala pada September 2019 sekitar AS$500 satu tan, pada September 2021 ia melebihi AS$1,400), nombor ini boleh menjadi lebih mengagumkan.


"Saya yakin kerjasama kami akan memberi manfaat kepada perusahaan perindustrian terkemuka di seluruh dunia. Ia juga akan membantu mengurangkan kerosakan alam sekitar daripada pelepasan karbon, serta memelihara air tawar untuk generasi akan datang," kata Cescotti.


Menurut Biomicrogels, Cescotti membawa pengalaman profesional antarabangsa yang sangat besar dalam pengurusan perniagaan - lebih 30 tahun sebagai usahawan dan sebagai eksekutif kanan dengan Kumpulan GEA.


Selama 15 tahun yang lalu, beliau telah mengetuai anak syarikat sebuah syarikat antarabangsa untuk GEA di Rusia, Belorussia, Asia Tengah dan rantau Caucasus.


GEA ialah salah satu syarikat kejuruteraan terbesar di dunia yang menyediakan penyelesaian proses dan peralatan untuk pelbagai industri dan aplikasi.


Sejak 2015, Cescotti menjadi presiden dan pengurus negara Kumpulan GEA dan sejak itu bertanggungjawab ke atas semua aktiviti anak syarikat dan bahagian GEA di Rusia, Belarus, Kazakhstan, Asia Tengah dan Caucasus.

bottom of page