top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

BN Johor boleh pergi secara solo pada PRN ini - Hasni

24 Januari 2022

JOHOR BAHRU: Barisan Nasional (BN) Johor sedang mempertimbangkan kemungkinan bertanding sendiri pada pilihan raya negeri Johor akan datang kerana yakin akan memenangi dua pertiga daripada 56 kerusi DUN yang dipertandingkan.


Pengerusi BN Johor Datuk Hasni Mohammad berkata keputusan bertanding tanpa kerjasama mana-mana parti lain di luar gabungan itu bagaimanapun tertakluk kepada kelulusan majlis tertinggi BN.


"Di peringkat negeri, kita telah mencadangkan untuk bertanding secara solo, BN sendiri. Kita akan bertanding di semua 56 kerusi tetapi ia bukan terpulang kepada kita kerana urusan kerjasama parti untuk pilihan raya negeri ditentukan oleh pucuk pimpinan pusat," katanya.


Hasni yang juga Menteri Besar Johor membuat komen itu pada sidang media selepas merasmikan majlis penutupan Taklimat Pemilihan MIC Negeri Johor di Kompleks Tan Sri Mohamed Rahmat di sini hari ini. Presiden MIC Tan Sri S.A Vigneswaran turut hadir.


Mengenai sama ada pembubaran DUN dibuat secara unilateral tanpa perbincangan dalam kalangan parti yang membentuk kerajaan negeri sedia ada, Hasni berkata tiada keperluan untuk mendapatkan persetujuan pihak lain.


“Perkara itu tidak timbul kerana ia mengikut Perkara 23(2) dan (3) Undang-undang Tubuh Negeri Johor 1895 yang mendapat perkenan Sultan Johor Sultan Ibrahim.


"Majlis kerajaan negeri hanya mengumumkan cadangan atau permintaan ketua kerajaan kepada Sultan (untuk mempertimbangkan pembubaran DUN), tidak perlu mendapat kelulusan majlis. Tidak, tidak begitu," katanya.


Ketua Penerangan Bersatu Johor Mohd Solihan Badri sebelum ini dilaporkan berkata keputusan untuk membubarkan DUN Johor dibuat secara unilateral tanpa sebarang perbincangan dengan parti yang membentuk kerajaan sedia ada dan telah mengetepikan Bersatu dan PAS.


Kerajaan terdahulu pimpinan BN mempunyai 28 kerusi DUN, UMNO (14 kerusi); MIC (dua); Bersatu (11); dan PAS (satu) manakala Pakatan Harapan memegang 27 kerusi, DAP (14); PKR (tujuh); dan Amanah (enam).


Mengenai Johor sebagai pilihan raya pertama bagi pengundi berusia 18 tahun, Hasni, yang juga Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri, berkata mereka tidak memandang rendah kuasa mengundi golongan muda pada pilihan raya negeri itu dan akan mempunyai strategi untuk mendapatkan sokongan mereka.


Beliau berkata pilihan raya negeri itu akan menyaksikan lebih 150,000 pengundi berumur 18 hingga 20 tahun mengundi buat pertama kali dalam sejarah negara.

bottom of page