top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

CM Pulau Pinang kepada MB Kedah: Jumpa di mahkamah!

3 Januari 2022

GEORGE TOWN: "Jumpa kamu di mahkamah!"


Ini adalah pesanan Ketua Menteri Pulau Pinang Chow Kon Yeow kepada rakan sejawatannya dari Kedah Datuk Seri Muhammad Sanusi Md Nor selepas beliau berkata kerajaan Kedah telah melantik panel peguam untuk menguruskan pembayaran dari Pulau Pinang untuk penggunaan air mentah.


“Kami telah menunggu untuk melihat mereka (kerajaan negeri Kedah) di mahkamah.


“Tidak ada gunanya kita bercakap di luar sahaja. Ia tidak menguntungkan sesiapa.


"Malah, kita sangat mahu perkara ini dibawa ke mahkamah. Kita juga ada mata (untuk melawan kes ini)," katanya hari ini.


Beliau ditemui selepas majlis pengiktirafan dan anugerah warisan George Town World Heritage Incorporated (GTWHI) yang diadakan di Hotel Bayview di sini.


Mengulas lanjut, Chow berkata ia sesuatu yang tidak pernah dilakukan sebelum ini, tetapi berkata beliau menyerahkan sepenuhnya kepada Kedah.


“Mereka (Kedah) telah melantik panel peguam untuk mengkaji perkara itu bagi melihat sama ada ada kes untuk dibawa ke mahkamah atau tidak.


"Kami sedang menunggu," tambahnya.


Pada hari Tahun Baru, Muhammad Sanusi dilaporkan berkata pentadbirannya telah melantik panel peguam untuk menguruskan pampasan dari Pulau Pinang bagi penggunaan air mentah.


Beliau berkata ia menunjukkan keseriusan pentadbirannya dalam isu itu selepas permintaan mereka tidak diendahkan oleh Pulau Pinang.


Kedah sebelum ini meminta bayaran RM50 juta daripada Pulau Pinang untuk penggunaan air mentah.


Sementara itu, Chow berkata mengikut konvensyen antarabangsa, sesiapa sahaja mempunyai hak riparian untuk penggunaan air mentah.


“Contohnya sungai di Eropah yang mengalir ke beberapa negara.


“Berdasarkan konvensyen antarabangsa, semua negara dibenarkan menimba air dari sungai.


“Begitu juga kita ada hak untuk menimba air dari Sungai Muda yang berasal dari Kedah.


“Kami mempunyai hak untuk menggunakan air mentah itu selagi ia tidak menjejaskan hak generasi akan datang untuk menggunakannya,” tambahnya.


Hak air sungai adalah sistem untuk memperuntukkan air kepada mereka yang memiliki tanah di sepanjang laluannya. Ia berasal dari undang-undang biasa Inggeris.

bottom of page