• Arissa Azman

#DaruratBanjir trending, masih ramai yang terdesak untuk mendapatkan bantuan

19 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Dengan hujan lebat yang bermula sejak malam Khamis di beberapa bahagian di Lembah Klang, ia telah reda di kawasan tertentu pagi ini tetapi banjir yang melanda masih belum surut sepenuhnya.


Netizen yang terdesak membuka Twitter untuk mendapatkan bantuan di bawah hashtag #DaruratBanjir ketika mereka berani mengharungi hujan yang tidak henti-henti dan cuaca sejuk.


Sebuah video yang menyayat hati, yang disiarkan oleh pengguna @meejforshort pada 8.17 pagi hari ini, merakamkan pahit getir yang dihadapi oleh penduduk yang menunggu bantuan di Surau Al-Munir Taman Sri Nanding di Hulu Langat.


Penduduk yang basah kuyup dan menggigil kelihatan di atas bumbung bangunan ketika surau terus ditenggelami air.


"Sejak malam tadi hingga pagi ini, kami tidak menerima bantuan. Tolonglah, kami ada OKU dan bayi. Kesemua mereka kesejukan," tulis pengguna itu.


Pengguna @kamarul14 berkata, penduduk di Jalan Berkat 1, Kampung Seri Aman tidak dapat menghubungi sebarang talian kecemasan kerana beberapa keluarga perlu dipindahkan segera.


"Masih ada orang di beberapa rumah dan di sekolah di sini. Terdapat keluarga besar, dan kami bimbang dengan orang tua dan bayi," katanya dalam tweet.


Rakannya pula terlantar di loteng jirannya bersama bayinya di Kampung Baru HICOM, Seksyen 26, Shah Alam.


“Ada (penduduk di kawasan itu) terkandas di tingkat dua atau tingkat lain yang lebih tinggi di rumah mereka,” katanya.


Pengguna @nursayang19 berkata, penduduk dari kawasannya mengharungi banjir untuk sampai ke Sekolah Kebangsaan Seksyen 25 tetapi kecewa apabila tiada bantuan disediakan di situ.


"Kami perlukan selimut dan makanan. Sudah 8 jam tetapi tidak ada bantuan langsung masuk ke Sek Keb Seksyen 25. Hujan lebat di luar. Kanak-kanak menangis. Ramai warga emas. Kami datang sendiri dengan harapan ada bantuan di sini tetapi tiada. # DaruratBanjir," baca tweetnya.


Mereka terperangkap di sini sejak malam tadi. Ramai yang kelaparan dan kecewa kerana tidak dapat memastikan keselamatan orang tersayang di rumah.


Ada antara mereka yang sepatutnya berkahwin hari ini tetapi mereka terkandas di jalan raya.