top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Dua anggota Maritim Malaysia cedera bergelut dengan nelayan asing


DUA anggota Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (Maritim Malaysia) cedera ketika bergelut dengan nelayan asing yang menceroboh perairan negara, dalam kejadian pada jarak 46 batu nautika dari muara Tok Bali, dekat Pasir Puteh.


Pengarah Maritim Malaysia Kelantan, Kepten Maritim Syed Nor Adli Syed Ab Rahman, berkata dalam kejadian Isnin lalu, dua anggota APMM terbabit mengalami kecederaan bahagian tapak tangan kiri dan ibu jari kanan.


“Salah seorang anggota cedera apabila tekong bot cuba menikam dengan pisau ketika anggota mahu mengambil alih kawalan ke atas bot yang ditahan.


“Seorang anggota lagi pula cedera apabila diserang kru bot, namun mereka berjaya mempertahankan diri dan mengambil masa 45 minit untuk menahan bot berkenaan,” katanya dalam kenyataan, lapor Berita Harian.


Syed Nor Adli berkata, seramai 20 orang kru termasuk tekong warga Vietnam berusia 20 hingga 48 tahun ditahan.


Katanya, semua nelayan itu ditahan ketika rondaan OP Khas Naga Barat, Op Khas Kuda Laut dan Op Damai yang mengesan kehadiran bot yang mencurigakan pada jarak tiga batu nautika.


“Anggota terpaksa menggunakan ‘force boarding’ bagi memastikan bot berjaya dihentikan dan ambil masa tujuh jam untuk membawa bot dan tahanan ke jeti APMM,” katanya.


Syed Nor Adli berkata, semua nelayan terbabit didapati tidak mempunyai pengenalan diri dan disiasat di bawah Seksyen 15(1)(a) Akta Perikanan 1985.


Katanya, mengikut peruntukan seksyen itu, nelayan terbabit boleh dikenakan hukuman denda sehingga RM6 juta setiap orang dalam hal empunya atau nakhoda, manakala RM600,000 ke atas setiap kru, jika sabit kesalahan.


Beliau berkata , pasukan Maritim Malaysia berjaya merampas sebuah bot, peralatan ikan, hasil lalu seberat 500 kilogram dan 500 liter diesel yang semuanya dianggarkan bernilai RM1.5 juta.


“Bot dan peralatan menangkap ikan juga boleh dilucuthakkan kepada kerajaan Malaysia jika didapati bersalah,” katanya.



bottom of page