top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Fasa endemik ditangguhkan kerana insiden yang tidak dijangka - Hishamuddin

12 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Malaysia akan melangkah ke fasa endemik sebaik sahaja negara mampu menangani beberapa kejadian tidak dijangka di negara ini.


Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata ia termasuk banjir besar baru-baru ini yang melanda beberapa negeri di negara ini serta penularan varian Covid-19 Omicron dalam kalangan jemaah umrah yang pulang ke tanah air.


Terdapat 245 kes disahkan varian Omicron di negara ini setakat ini, katanya.


“Semua negeri kini dalam Fasa Empat (Pelan Pemulihan Nasional) dan rancangan awal saya adalah untuk mengumumkan peralihan (ke fasa endemik) awal tahun ini.


“Tetapi, kami memutuskan untuk menangguhkannya selepas mempertimbangkan kesan banjir dan (jangkitan yang disebabkan oleh) orang ramai yang pulang dari luar negara, dengan tumpuan khusus kepada jemaah umrah.


"Apabila kita berjaya menguruskan semua ini, kita akan mengumumkan pergerakan itu (ke fasa endemik)," katanya pada sidang media di Kementerian Pertahanan di sini hari ini.


Dilaporkan bahawa Malaysia telah berada di kedudukan ke-13 dalam Indeks Pemulihan Nikkei Covid-19 terkini berbanding kedudukan ke-115 tahun lepas, menunjukkan bahawa negara semakin hampir pulih dengan bilangan kes yang disahkan yang rendah, kadar vaksinasi yang lebih baik dan sosial yang kurang ketat. langkah menjauhkan diri.


Dengan ranking sebegitu, Hishammuddin berkata ia menunjukkan negara berada di landasan yang betul untuk melangkah ke fasa endemik.


Hishammuddin berkata kerajaan telah memuktamadkan langkah keselamatan yang akan diperkenalkan dengan fasa endemik, yang antara lain akan melihat prosedur operasi standard (SOP) yang lebih standard.


Semasa fasa endemik, beliau berkata rakyat Malaysia perlu mematuhi hanya satu SOP, dengan tujuh nasihat.


Pada masa sama, Ahli Parlimen Sembrong itu berkata negara akan mempertingkatkan sistem amaran kesihatannya supaya pihak berkuasa yang berkenaan dapat bertindak segera sekiranya terdapat wabak Covid-19 di kawasan tertentu.


"Seterusnya, akan ada strategi ujian nasional. Hanya kerana kita akan berada dalam fasa endemik, ia tidak bermakna kita boleh menghentikan ujian, terutama sekarang dengan kemunculan varian Omicron.


"Selepas itu, akan ada lebih banyak langkah untuk membuka semula sempadan. Seperti yang kita tahu, kita telah bermula dengan Lorong Perjalanan Bervaksin (VTL).


“Selain itu, kami akan memperkenalkan duta pemerkasaan komuniti, di mana kami akan menggalakkan orang ramai bertanggungjawab terhadap kesihatan dan keselamatan mereka sendiri dengan mematuhi langkah keselamatan.


"Ini sudah sedia ada dan sedia untuk dilancarkan sebaik sahaja kami mengumumkan peralihan ke fasa endemik."


Mengenai VTL, Hishammuddin berkata selain Singapura, kerajaan juga bercadang untuk memperluaskan keistimewaan itu ke negara jiran lain seperti Indonesia dan Thailand, tetapi ini bergantung kepada situasi Covid-19 negara.


Beliau berkata, kerajaan tidak menolak kemungkinan mengambil langkah lebih ketat termasuk menyekat pergerakan pelancong dari negara berisiko tinggi.


“Bagaimanapun, ia juga penting untuk ditekankan bahawa pendekatan melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berskala penuh seperti sebelum ini tidak akan berulang lagi.


Mengenai SOP Thaipusam dan Tahun Baru Cina, Hishammuddin berkata ia akan diumumkan tidak lama lagi oleh kementerian berkaitan selepas semua langkah keselamatan dimuktamadkan oleh pihak berkepentingan.


Ditanya mengenai sijil vaksin palsu yang didakwa dikeluarkan pengamal kesihatan, Hishammuddin berharap tindakan tegas diambil terhadap mereka yang terlibat.


"Saya memandang serius perkara ini kerana ia adalah tindakan tidak bertanggungjawab. Semua orang telah bekerja keras untuk mewujudkan SOP dan langkah keselamatan lain, tetapi ada yang mengambil ini sebagai peluang untuk mengaut keuntungan.


"Saya tidak boleh terima perkara ini kerana ia membabitkan keselamatan rakyat kita sendiri. Jadi mari kita sampai ke dasar dan biarkan kuasa penuh undang-undang diambil ke atas mereka yang terlibat supaya mereka sedar bahawa mengaut keuntungan tidak sepatutnya ditanggung. kehidupan manusia."



bottom of page