top of page
  • newsatmy

Firma FMCG terkemuka di Malaysia akan mengitar semula 5,000 tan sisa plastik menjelang 2022

23 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Perikatan Kitar Semula Malaysia (MAREA), yang terdiri daripada 10 syarikat barangan pengguna yang bergerak pantas terkemuka di negara ini, menyasarkan untuk mengitar semula 5,000 tan sisa plastik awal menjelang akhir tahun.


Marea juga berjanji untuk mencapai kadar kitar semula minimum 25 peratus atau 20,000 tan sisa plastik jumlah pembungkusan ahli menjelang 2025.


Ditubuhkan pada 4 Januari tahun lalu, MAREA mahu membawa perubahan positif dengan membina kesedaran mengenai pendekatan ekonomi pekeliling untuk pengurusan sisa pembungkusan yang lebih cekap.


10 syarikat ahli itu terdiri daripada Coca-Cola Malaysia, Colgate-Palmolive Malaysia, Dutch Lady Milk Industries, Etika Group of Companies, Fraser & Neave Malaysia, Mondelēz International (Malaysia), Nestlé (Malaysia) Bhd, Spritzer, Tetra Pak Malaysia dan Unilever Malaysia .


Platform tanggungjawab pengeluar lanjutan (EPR) sukarela, bukan untuk keuntungan, dipacu industri yang pertama di Malaysia juga bertujuan untuk memaksimumkan penggunaan bahan kitar semula dan boleh diperbaharui di kalangan ahlinya, menggalakkan pengasingan dan pengumpulan di sumber sambil mengelakkan bahan pembungkusan pasca pengguna kebocoran ke dalam Alam sekitar.


"Komitmen kolektif adalah sebahagian daripada sumbangan MAREA kepada pembangunan mampan negara dengan penekanan dan keutamaan yang kuat terhadap sisa plastik, dalam apa jua bentuk dan bentuk, sambil mencetuskan kesan limpahan positif di seluruh rantaian nilai."


Ini juga selaras dengan Pelan Hala Tuju Kelestarian Plastik Kementerian Air dan Alam Sekitar (KASA) Malaysia 2021-2030.


MAREA telah bekerjasama dengan kerajaan dan pihak berkepentingan lain untuk bersama-sama memacu matlamat yang sama untuk meningkatkan kadar pengumpulan dan kitar semula untuk Malaysia yang lebih hijau, bersih dan masa depan yang lebih mampan dan mengurangkan sisa.


Pengerusi MAREA Juan Aranols berkata pakatan itu akan bekerjasama dengan penggubal dasar, peserta industri, pengguna dan pihak berkepentingan lain untuk mewujudkan, mengembangkan dan mengukuhkan rantaian nilai bulat yang didayakan oleh skim pengumpulan, pengisihan dan kitar semula yang kukuh.


“MAREA akan memupuk budaya kitar semula yang lebih kukuh, memulakan pendidikan pengguna dan kempen kesedaran awam untuk mencapai perubahan tingkah laku berskala besar dan menggalakkan orang ramai mengamalkan gaya hidup lebih mampan,” katanya pada taklimat maya semasa sambutan ulang tahun pertama MAREA semalam.


Menteri Alam Sekitar dan Air Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata teras strategik yang dikenal pasti dalam Pelan Hala Tuju Kelestarian Plastik adalah untuk melaksanakan inisiatif EPR mandatori dan mencapai kadar kitar semula sebanyak 25 peratus untuk pembungkusan plastik pasca pengguna menjelang 2025.


"Selaras dengan ini, kami berbesar hati dengan ikrar proaktif dan inisiatif sukarela MAREA, yang sangat sejajar dengan visi dan matlamat kami. Melalui pendekatan pelbagai pihak yang dinamik ini, Kementerian percaya bahawa hasilnya dapat mengukuhkan ekonomi pekeliling kitar semula, yang membawa kepada masa depan yang lebih mampan untuk semua rakyat Malaysia," katanya.


Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan Datuk Seri Dr Ismail Abd Muttalib berkata menteri itu akan memberikan sokongan kepada pihak berkuasa tempatan untuk memacu pembangunan sosio-ekonomi yang positif, bagi memastikan masyarakat sihat dan sejahtera.


"Pengurusan sisa yang bertanggungjawab adalah penting dalam perkara ini, dan inilah sebabnya kami berusaha ke arah mencapai sasaran kadar kitar semula negara negara. Pelancaran MAREA amat dipuji, menghimpunkan syarikat ahli barangan pengguna bergerak pantas (FMCG) yang bersemangat untuk mengetuai inisiatif kitar semula dengan satu matlamat yang bersatu," katanya.


Aranols, yang merupakan ketua pegawai eksekutif Nestlé Malaysia, berkata MAREA ingin mengukuhkan komitmen industri untuk menjadi penyumbang aktif dalam memerangi sisa pembungkusan, khususnya sisa pembungkusan plastik dalam sebarang bentuknya.


Beliau berkata Nestle Malaysia khususnya, teruja untuk memulakan perjalanan itu, yang disifatkan sebagai pelaburan untuk masa depan untuk mengumpulkan semua pemain dengan satu matlamat yang sama untuk menyelesaikan masalah pencemaran sisa plastik, melindungi lautan, pantai dan komuniti daripadanya. akibat.


"Pemuliharaan alam sekitar adalah keutamaan utama. Kita perlu melindungi sumber semula jadi planet ini dan memelihara biodiversiti dan ekosistem yang menyokong kebanyakan komuniti kita. Sisa plastik merupakan cabaran alam sekitar yang penting dan menjadi masalah di Malaysia dan di seluruh Asia Tenggara," katanya .



bottom of page