top of page
  • newsatmy

Flandy sahut cabaran baharu

29 Mac 2022

Jurulatih Flandy Limpele telah memutuskan untuk menyertai pasukan kebangsaan Indonesia kerana bekas pemain itu percaya dia telah mencapai misinya di BA of Malaysia (BAM).


Pakar beregu berusia 48 tahun itu tidak menyambung kontraknya selepas 21 bulan berkhidmat sebagai ketua jurulatih beregu lelaki negara.


Keputusan terbaiknya ialah membimbing pemain nombor 8 dunia Aaron Chia-Soh Wooi Yik untuk pingat gangsa di Sukan Olimpik Tokyo tahun lepas.


Di bawah bimbingan Flandy, beberapa pasangan sandaran lain turut berkembang, terutamanya Goh Sze Fei-Nur Izzuddin Rumsani dan Man Wei Chong-Tee Kai Wun.


Sze Fei-Izzuddin dijangka naik ke tangga ke-15 terbaik dunia selepas memenangi Terbuka Jerman dan menamatkan saingan di Terbuka Switzerland pada Ahad.


Wei Chong-Kai Wun, kini pemain nombor 44 dunia, turut menuju ke arah itu selepas meraih kemenangan cemerlang di Syed Modi International pada Januari.


“Ia adalah tempoh yang singkat, tetapi saya berasa sangat berpuas hati dan tidak menyesal apa-apa,” tegas Flandy, yang memenangi gangsa beregu lelaki bersama Eng Hian pada Sukan Olimpik Athens 2004.


"Pencapaian pingat gangsa Olimpik Aaron-Wooi Yik pastinya yang paling tidak dapat saya lupakan.


“Walaupun ia hanya gangsa, ia amat penting bagi saya kerana ia adalah pingat Olimpik, dan itu bukan pencapaian biasa.


“Tetapi apa yang membuatkan saya berasa lebih berpuas hati ialah pasangan lain juga turut berkembang.


“Apabila saya mula-mula datang ke sini, saya menjelaskan dengan jelas tumpuan saya bukan hanya Aaron-Wooi Yik, tetapi untuk meningkatkan taraf yang lain, dan saya percaya saya telah melakukannya.


"Sze Fei-Izzuddin, Wei Chong-Kai Wun dan juga Haikal (Nazri)-Wan Arif (Wan Junaidi) telah memenangi gelaran."


Jadi, mengapa Flandy tidak kekal untuk meneruskan apa yang telah dia bina dan melanjutkan tempohnya sekurang-kurangnya sehingga Sukan Olimpik Paris 2024?


Dia menjawab: "Saya telah pun membuat keputusan (untuk pergi) Disember lalu. Saya kemudiannya telah menyampaikan hasrat saya kepada (pengarah kejurulatihan BAM) Wong Choong Hann."


Jepun dianggap sebagai destinasi ideal untuk Flandy berikutan pemergian Tan Kim Her baru-baru ini untuk menyertai semula India.


Namun ternyata Flandy menyahut cabaran baharu sebagai jurulatih beregu campuran dengan BA Indonesia (PBSI) mulai bulan depan.


"Tidak, saya tidak akan ke Jepun. Saya sebaliknya akan pulang ke Indonesia kerana saya telah menerima tawaran untuk melatih pasukan beregu campuran mereka," katanya.


“Saya cukup teruja dengan cabaran baharu kerana saya tidak pernah melatih beregu campuran sejak saya mula melatih.


"Tetapi sebagai pakar beregu, saya percaya saya mempunyai apa yang diperlukan untuk berjaya."


Ia masih belum dapat dilihat sama ada pelantikannya akan menyebabkan perubahan dalam susunan kejurulatihan PBSI kerana jabatan beregu campuran mereka kini diketuai oleh Nova Widianto, dilantik September lalu untuk menggantikan Richard Mainaky yang sudah lama berkhidmat.


Tetapi langkah PBSI untuk mengupah Flandy telah menggariskan hasrat mereka untuk memulihkan nasib berkurangan pemain beregu campuran mereka.


Indonesia telah bergelut untuk mencari pengganti kepada pemenang pingat emas Sukan Olimpik Rio yang telah bersara, Tontowi Ahmad-Liliyana Natsir.


Dua pasangan utama mereka ketika ini ialah No 23 dunia Rinov Rivaldy-Pitha Haningtyas Mentari dan No 30 Adnan Maulana-Mychelle Chrystine Bandaso.


Flandy telah menjadi jurulatih terbaru yang meninggalkan kandang BAM sejak kebelakangan ini selepas Indra Wijaya dan Chan Chong Ming.


Paulus Firman dan Tey Seu Bock, yang kontraknya akan tamat tidak lama lagi, dijangka menuju ke pintu keluar tidak lama lagi.

bottom of page