• newsatmy

Hari Tanpa Tembakau Sedunia

31 Mei 2021

Hari Tanpa Tembakau Sedunia adalah hari antarabangsa yang ditetapkan oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) untuk menyokong dasar yang berkesan yang bertujuan untuk mengurangkan penggunaan tembakau global.


Setiap tahun pada 31 Mei, WHO, bersama-sama dengan organisasi kerjasama seperti Persekutuan Jantung Sedunia dan Pusat Kawalan Penyakit, menandakan Hari Tanpa Tembakau Sedunia dengan menonjolkan risiko kesihatan, ekonomi dan sosial yang berkaitan dengan penggunaan tembakau.


Pada tahun 2018, tema hari ini adalah untuk meningkatkan kesedaran tentang hubungan antara penyakit tembakau dan kardiovaskular seperti strok dan hipertensi, yang merupakan penyebab utama kematian di dunia.


Tembakau adalah salah satu ubat yang paling banyak digunakan di seluruh dunia dan penyebab utama kematian yang dapat dicegah. Ahli-ahli Pertubuhan Kesihatan Sedunia meluluskan resolusi WHA42.19, mewujudkan Hari Tanpa Tembakau Sedunia (WNTD) pada 31 Mei 1987, dalam usaha meningkatkan kesedaran mengenai risiko kesihatan yang berkaitan dengan penggunaan produk tembakau.


Tujuannya adalah untuk negara anggota melaksanakan peraturan dan peraturan yang ketat terhadap produk tembakau, serta menarik perhatian global terhadap penggunaan tembakau yang meluas. Pada 7 April 1988, WHO meluluskan resolusi WHA40.38, mengisytiharkan hari itu sebagai Hari Merokok Dunia. Hari ini telah dipenuhi dengan keriangan dan kritikan daripada pegawai kesihatan awam, kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan, perokok, dan penanam tembakau.


Walaupun kerajaan, pegawai kesihatan awam, dan beberapa syarikat pembuatan merasakan kesedaran yang dibuat pada hari itu, penanam tembakau berpendapat bahawa usaha anti tembakau bertujuan menyerang industri, khususnya petani kecil yang dipengaruhi oleh peraturan dan cukai berat yang dikenakan oleh kerajaan.


Di banyak negara, kerajaan telah mengharamkan iklan yang berkaitan dengan produk tembakau, mengenakan cukai tinggi ke atas pengeluar tembakau, melarang merokok awam melalui denda dan denda yang berat dan zon merokok yang ditetapkan untuk perokok.


Tema dan Simbol

Setiap tahun sejak 1987, WHO memilih tema untuk hari ini dalam usaha untuk mewujudkan mesej global yang lebih bersatu untuk pematuhannya. Tema yang dipilih kemudiannya digunakan sebagai agenda utama untuk tahun ini. Apabila memilih tema, WHO menekankan kebenaran tentang tembakau, mendesak orang ramai supaya tidak mengetahui tentang risiko kesihatan yang berkaitan dengan penggunaan tembakau. Tema yang dipilih biasanya disertai dengan simbol asbak yang diisi dengan bunga segar.


Perayaan Perayaan

Walaupun Hari Tanpa Tembakau Sedunia bukan cuti umum, ia adalah pemerhatian antarabangsa yang ditandakan oleh kerajaan dan pegawai kesihatan awam yang mengadakan seminar, perhimpunan awam, dan program pendidikan untuk mewujudkan kesedaran mengenai tembakau. Pertubuhan Kesihatan Sedunia berfungsi sebagai hub pusat untuk memupuk komunikasi dan menyelaraskan peristiwa tentang pematuhan WNTD.


Oleh kerana semua produk tembakau adalah berbahaya dan ketagihan, kekurangan maklumat menghalang orang membuat pilihan kesihatan yang bermaklumat. Meningkatkan kesedaran global tentang produk dapat memberi kuasa kepada orang ramai untuk membuat pilihan yang sihat untuk meningkatkan kesejahteraan mereka, serta keluarga dan rakan mereka.


--PN Online