top of page
  • newsatmy

Hodak pilih Korea

4 April 2022

KETIKA kali terakhir Asia menjadi tuan rumah Piala Dunia, Korea Selatan yang menjadi tuan rumah bersama Jepun, mencatat keputusan terbaik benua itu dengan menduduki tempat keempat pada edisi 2002.


Dua puluh tahun kemudian, Piala Dunia sekali lagi akan dihoskan di Asia — kali ini di Qatar, sebuah negara yang tidak pernah layak secara merit untuk kejohanan terbesar dunia itu.


Menyertai Qatar dalam Piala Dunia pada 21 Nov-18 Dis adalah suspek biasa Korea, Jepun, Arab Saudi dan Iran.


Persoalan di fikiran semua orang ialah sama ada pasukan Asia boleh pergi jauh dan melakukan lebih baik daripada pencapaian Korea 2002 pada edisi tahun ini.


Jurulatih KL Bojan Hodak percaya pasukan Asia akan melakukan sedikit lebih baik daripada Piala Dunia sebelumnya di Rusia dan memilih Korea pimpinan Son Heung Min untuk memberi impak.


Bagaimanapun, dia tidak menilai Qatar dan Arab Saudi tinggi kerana kebanyakan pemain mereka tidak bermain di Eropah.


Pemain dari Timur Tengah lebih suka bermain bola sepak di rantau mereka kerana wangnya bagus. Sesetengah pemain juga memperoleh pendapatan setinggi yang terbaik di Eropah.


Bagaimanapun, liga di Asia, termasuk Liga Juara-Juara Asia dan Piala AFC, kurang kompetitif dan menarik.


Malah, banyak liga Asia telah menjadi rumah separuh persaraan yang ideal untuk bintang Eropah dan Amerika Selatan, yang mempunyai baki dua atau tiga tahun sebelum berhenti.


Malangnya, pasukan Asia telah diundi ke dalam kumpulan yang sukar di Qatar dan layak ke peringkat kalah mati akan mencabar.


Qatar berada dalam Kumpulan A bersama Ecuador, Senegal dan Belanda, manakala Iran mempunyai England, Amerika Syarikat dan pemenang playoff Eropah (sama ada Ukraine, Scotland atau Wales) untuk syarikat dalam Kumpulan B.


Arab Saudi pula berada dalam Kumpulan C bersama Argentina, Mexico dan Poland.


Jepun boleh dipertikaikan dengan pilihan yang paling singkat kerana mereka mempunyai Jerman dan Sepanyol sebagai syarikat serta pemenang playoff Oceania-Concacaf (sama ada New Zealand atau Costa Rica) untuk bersaing dalam Kumpulan E.


Korea Selatan berada dalam Kumpulan H bersama Portugal, Ghana dan Uruguay.


"Qatar akan mendapat sokongan peminat mereka di belakang mereka dan mungkin hanya melakukan kejutan," kata Hodak, seorang jurulatih yang memenangi pelbagai Piala, semalam.


“Mereka bagaimanapun tidak mempunyai ramai pemain yang beraksi di luar negara, boleh jadi satu kelemahan. Sejujurnya, saya tidak menjangka mereka akan mara ke pusingan seterusnya.


“Iran mempunyai pasukan yang sangat bagus, dan amat mengagumkan mereka terus melahirkan pemain muda yang bagus.


“Mereka bagaimanapun berada dalam kumpulan yang sukar. Saya percaya perlawanan mereka menentang AS bukan sekadar perlawanan bola sepak (kerana sejarah politik).


“Ia sama untuk Arab Saudi dan Jepun kerana mereka juga berada dalam kumpulan yang sukar.


“Sepanyol dan Jerman adalah antara pilihan, dan saya fikir ia akan menjadi sangat sukar untuk Jepun layak mendahului mereka.


“Dalam Kumpulan H, Portugal bukan pasukan yang sama seperti sebelum ini dan kelihatan semakin merosot walaupun Ghana mempunyai beberapa pemain yang kuat manakala Uruguay sentiasa boleh membuat kejutan.


"Korea mempunyai pasukan yang berkualiti, dan saya fikir mereka mempunyai peluang yang lebih baik dalam kumpulan ini. Ia adalah kumpulan yang lebih setara.


"Jika saya terpaksa memilih, saya percaya Korea akan menjadi pertaruhan terbaik dalam kalangan pasukan Asia untuk layak ke peringkat kalah mati."


Sejak perlawanan separuh akhir Korea pada 2002, tiada pasukan Asia layak ke suku akhir.


Hodak berkata negara-negara Asia mempunyai dua pilihan jika mereka mahu merapatkan jurang dengan rakan Eropah dan Amerika Latin mereka.


"Negara-negara Asia perlu melabur lebih banyak dalam pembangunan. Benua itu memerlukan lebih ramai pemain Asia dalam liga teratas di Eropah.


“Jepun, Korea dan Iran telah melakukan itu, dan beberapa pemain mereka telah berkembang maju di Eropah.


“Bagi pasukan seperti Arab Saudi dan Qatar, pemain mereka sudah memperoleh banyak pendapatan dalam liga domestik mereka dan enggan berpindah ke liga yang lebih besar.


"Cara kedua ialah dengan mengukuhkan lagi liga domestik di Asia dengan membawa masuk lebih ramai pemain asing untuk bersaing di sini. Saya bagaimanapun tidak memihak kepada kaedah ini."


Jepun adalah satu-satunya pasukan Asia yang berjaya melepasi peringkat kumpulan pada Piala Dunia 2018 di Rusia. Mereka tewas 3-2 kepada Belgium dalam pusingan 16 terakhir.

bottom of page