top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Industri ayam perlu dibaik pulih

10 April 2022

KUALA LUMPUR: Industri ayam daging negara memerlukan transformasi radikal untuk menangani kenaikan harga ayam dan isu rantaian bekalan berkaitan, saran pakar.


Penyelesaian pembaikan cepat, termasuk mengimport burung beku pada harga yang lebih rendah, bersifat sementara dan tidak banyak membantu untuk memastikan kemampanan industri, kata mereka.


Pengarah Institut Kajian Perladangan Universiti Putra Malaysia Profesor Shaufique F. Sidique berkata rancangan jangka panjang diperlukan untuk menangani kenaikan harga ayam, sambil menambah bahawa menangani kos makanan haiwan dengan menggalakkan penternakan jagung bijirin hanyalah satu aspek daripadanya.


“Sekiranya kita mempunyai banyak wang untuk dibelanjakan, adalah lebih baik ia digunakan secara terus untuk industri ternakan daripada membelanjakannya untuk ternakan jagung, yang dengan sendirinya akan memakan kos yang sangat tinggi.


"Apa yang kita perlukan ialah kajian semula keseluruhan ekosistem ternakan. Salah satunya ialah melihat kepada ladang ayam di Malaysia yang masih menggunakan sistem ternakan terbuka."


Beliau berkata sistem rumah tertutup boleh meningkatkan produktiviti dengan menambah baik nisbah penukaran makanan dan mengurangkan kematian, serta membendung penularan penyakit.


"Sistem rumah tertutup membolehkan penternak memastikan persekitaran yang lebih sihat dengan, antara lain, melindungi ayam daripada keadaan cuaca buruk dan penyakit yang boleh menjejaskan produktiviti."


Beliau berkata lebih banyak usaha perlu dilakukan untuk membantu penternak ayam beralih kepada sistem penternakan yang lebih moden yang masih ramai yang enggan menerima pakai kerana kos. Bantuan ini boleh datang dalam bentuk insentif dan dana.


Proses yang memakan masa dan mahal untuk mendapatkan kebenaran merancang untuk ladang juga harus dikaji semula, kata Shaufique, seorang profesor ekonomi pertanian dan sumber.


Pada masa sama, katanya, perniagaan perlu digalakkan untuk melabur dalam kemudahan dan teknologi yang lebih baik dengan mewartakan kawasan untuk penternakan ayam itik dan pemilikan tanah kekal bagi memberi kepastian dalam kelestarian operasi jangka panjang.


"Standard operasi yang lebih tinggi harus diletakkan untuk kemudahan penyembelihan. Penyembelihan di tapak harus diharamkan kerana ia menimbulkan isu kebersihan, keselamatan makanan, alam sekitar dan berkaitan kesihatan.


"Apabila kita mempunyai standard yang tinggi dan industri dikawal dengan baik, ia akan menjadi lebih menarik kepada pelabur. Thailand melakukan ini 10 tahun lalu, termasuk menggunakan kaedah penternakan moden untuk meningkatkan pengeluaran daging ayam."


Kerajaan juga harus mempertimbangkan insentif cukai dan kewangan untuk menggalakkan pelaburan langsung asing dan pelaburan domestik dalam pengeluaran produk nilai tambah, seperti produk diproses dan makanan sedia untuk dieksport, katanya, yang boleh mengurangkan eksport burung hidup. .


"Mengeksport burung berpakaian dan produk yang diproses mencipta lebih banyak nilai. Cukai yang dikenakan ke atas eksport ayam pedaging hidup boleh menjadi hukuman, jadi sebaliknya menggalakkan pembangunan aktiviti tambah nilai."


Beliau berkata Jabatan Perkhidmatan Veterinar Kementerian Pertanian dan Industri Makanan telah merangka pelan komprehensif mengenai penternakan ayam pedaging yang boleh meningkatkan sektor itu.


Secara berasingan, Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang Mohideen Abdul Kader menggesa pihak berkuasa meningkatkan penguatkuasaan dan menempatkan lebih ramai pegawai di pasar basah bagi memantau harga.


Beliau turut menggesa pengguna mengelak daripada membeli produk ayam sekiranya ia dijual lebih tinggi daripada harga tetap.


"Boikot beli ayam (mahal). Pergi cari barang lain. Sudah ada rungutan penjual ayam mengenakan caj tambahan kepada pengguna jika mereka meminta ayam itu dipotong mengikut harga siling yang ditetapkan kerajaan."


Beliau berkata beberapa penjual mengenakan bayaran RM1 untuk perkhidmatan itu, manakala yang lain mengenakan bayaran RM2 untuk membersihkan ayam.


Beberapa peniaga juga mengadu tidak mengaut keuntungan kerana komisen rendah yang mereka terima untuk ayam itu, katanya.


Beliau berkata penternak ayam telah memaklumkan kepada CAP bahawa makanan haiwan yang kebanyakannya diimport adalah sangat mahal, antara faktor kenaikan harga ayam.


“CAP menyeru kerajaan untuk mengeluarkan makanan ayam secara tempatan.


"Peniaga tidak membuat wang dan mereka mengaut keuntungan adalah pemborong dan orang tengah."

bottom of page