top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Jabatan Meteorologi keluarkan amaran merah untuk daerah di Perak

19 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi Malaysia (MetMalaysia), dalam kemas kini cuaca terkini pada 1.40 pagi, mengeluarkan amaran merah untuk beberapa daerah di Perak.


Ini selepas mengeluarkan amaran merah untuk daerah di Kuala Lumpur, Selangor dan Pahang awal malam ini.


Manjung, Kinta, Perak Tengah, Kampar, Bagan Datuk, Hilir Perak, Batang Padang dan Muallim boleh menjangkakan hujan lebat berterusan hari ini.


Amaran merah telah dikeluarkan sebelum ini untuk Sabak Bernam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Klang, Gombak, Petaling, Kuala Langat and Hulu Langat in Selangor; Kuala Lumpur; serta Tanah Tinggi, Cameron, Lipis, Raub, Jerantut, Bentong dan Kuantan di Pahang.


Beberapa daerah lain di semenanjung telah dikeluarkan oren (amaran hujan berterusan tahap teruk) dan amaran kuning (peringkat amaran untuk amaran hujan berterusan).


Daerah jingga adalah di Kedah (Kuala Muda, Kulim dan Bandar Baharu); Pulau Pinang; Perak (Kerian, Larut, Matang, Selama, dan Kuala Kangsar); Kelantan (Gua Musang); Pahang (Temerloh, Maran dan Pekan); Selangor (Sepang); Putrajaya dan Negeri Sembilan (Jelebu).


Daerah yang mengeluarkan amaran kuning adalah di Perlis; Kedah (Langkawi, Kubang Pasu, Kota Setar, Pokok Sena, Padang Terap, Yan, Pendang, Suk dan Baling); Perak (Hulu Perak); Kelantan (Tumpat, Pasir Mas, Kota Baru, Jeli, Tanah Merah, Bachok, Machang, Pasir Puteh dan Kuala Krai); Terengganu, Pahang (Bera dan Rompin); Negri Sembilan (Seremban, Port Dickson, Kuala Pulah, Rembau, Jempol and Tampin); Melaka dan Johor (Tangkak, Segamat, Muar, dan Batu Pahat).


Semalam, Ketua Pengarah MetMalaysia Muhammad Helmi Abdullah memberitahu, sistem tekanan tropika rendah yang terdapat di Selat Melaka menyebabkan hujan lebat di hampir semua negeri di semenanjung.


Beliau menambah, faktor lain yang menyebabkan hujan lebat adalah hujan monsun yang agak kuat.


“Pada masa ini, negara sedang mengalami monsun timur laut… hujan lebat berterusan ini juga berpunca daripada lekukan tropika,” katanya.

bottom of page