top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Jumlah mangsa yang dipindahkan di empat negeri terus meningkat

3 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Terdapat peningkatan dalam jumlah mangsa banjir di pusat pemindahan sementara (PPS) di Sabah, Johor, Melaka dan Pahang petang ini kerana keadaan kekal tidak berubah di Terengganu dan Negeri Sembilan manakala Kelantan telah pulih sepenuhnya, kata pihak berkuasa.


Di SABAH, Pitas menjadi kawasan terbaharu dilanda banjir apabila jumlah mangsa banjir di negeri ini meningkat kepada 1,249 daripada 432 petang tadi berbanding 1,161 mangsa daripada 399 keluarga pada tengah hari.


Sekretariat Pengurusan Bencana Sabah, dalam satu kenyataan, berkata satu PPS dibuka di Pitas, menempatkan 36 mangsa daripada 10 keluarga manakala Kota Marudu kekal sebagai daerah dengan jumlah pemindahan tertinggi dengan 1,019 daripada 376 keluarga di tujuh PPS.


Tiga PPS telah dibuka di Telupid menempatkan 43 mangsa daripada lapan keluarga dan dua lagi di Paitan menempatkan 52 mangsa daripada 13 keluarga, katanya.


Sekretariat itu menambah bahawa satu PPS di Beluran menempatkan 38 mangsa daripada lapan keluarga dan sebuah lagi di Sandakan mempunyai 61 mangsa dan 17 keluarga pada masa ini.


Sekretariat itu juga berkata 21 kawasan di Pitas terputus hubungan dan tiga kawasan lain terjejas, manakala Kota Marudu merupakan daerah paling terjejas, 30, diikuti Paitan (23), Telupid (16) dan masing-masing satu kawasan di Sandakan dan Beluran.


Di JOHOR, jumlah mangsa banjir di tiga daerah terjejas meningkat kepada 2,022 orang setakat 4 petang hari ini, berbanding 1,827 orang dilaporkan tengah hari.


Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan dan Alam Sekitar negeri, R. Vidyananthan berkata terdapat 37 PPS kini dibuka di daerah Segamat, Tangkak dan Kota Tinggi.


“Segamat terus mencatatkan jumlah mangsa pemindahan tertinggi iaitu 1,950 orang daripada 491 keluarga. Sebanyak 31 kampung, tiga taman perumahan dan kawasan sekitar terjejas.


“Manakala 40 orang daripada 10 keluarga telah dipindahkan di Tangkak membabitkan Kampung Sri Makmur, diikuti Kota Tinggi yang mempunyai 32 orang daripada 11 keluarga membabitkan Kampung Bukit Raja Darat, Pengerang dan Kampung Baru Mawai,” katanya dalam satu kenyataan.


Menurut laman web publicinfobanjir, empat sungai telah melebihi paras bahaya setakat 4.15 petang, Sungai Tangkak di Kampung Seri Makmur, Tangkak pada ketinggian 4.4 meter (m); Sungai Segamat di Bandar Segamat pada 9.18 m; Sungai Muar di Buloh Kasap, Segamat pada 9.33 m dan Sungai Lenik di Ladang Chaah, Segamat pada 6.06 m.


Di MELAKA, jumlah mangsa yang dipindahkan terus meningkat dengan 1,661 orang daripada 429 keluarga petang ini berbanding 1,225 orang daripada 313 keluarga tengah hari ini.


Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Melaka Lt Kol (PA) Cuthbert John Martin Quadra berkata mereka dari 14 kawasan di Alor Gajah, sembilan kawasan di Melaka Tengah dan empat kawasan di Jasin.


“Seramai 720 mangsa daripada 195 keluarga ditempatkan di 10 pusat di Alor Gajah, 868 daripada 217 keluarga di tujuh pusat di Melaka Tengah dan 73 orang daripada 17 keluarga di dua pusat di Jasin,” katanya dalam satu kenyataan.


Di PAHANG, sekretariat jawatankuasa pengurusan bencana negeri melaporkan terdapat 2,058 mangsa dipindahkan di 48 pusat di lapan daerah petang ini.


Daripada jumlah itu, 995 mangsa banjir gelombang kedua di Raub, Lipis, Jerantut, Maran, Bera dan Rompin manakala selebihnya mangsa banjir besar yang melanda pada pertengahan Disember di Temerloh dan Pekan.


Tujuh jalan telah ditutup, iaitu Jalan Sungai Lembing dan Jalan Kuantan-Kuala Lumpur berdekatan Bukit Gambang Resort di Kuantan dan Jalan Kuala Lumpur-Kuantan (Maran), Jalan Kuantan-Segamat (Pekan), Jalan Kuala Lipis-Jerantut (Jerantut) dan Jalan Temerloh-Jerantut serta Jalan Paya Luas-Perlok in Temerloh.


Di TERENGGANU, jumlah mangsa banjir kekal 137 mangsa daripada 42 keluarga petang ini dan dua PPS di Dungun.


Ketua Sekretariat Jawatankuasa Pengurusan Bencana negeri, Leftenan Kolonel (PA) Mohd Rosman Abdullah berkata, dua PPS masih beroperasi di Dewan Orang Ramai Kampung Shukor dengan 68 mangsa daripada 20 keluarga dan Dewan Orang Ramai Kampung Pasir Raja (69 mangsa daripada 22 keluarga).


"Walaupun air banjir sudah surut, mangsa tidak dibenarkan pulang buat masa ini. Jika cuaca berubah lebih baik, kita jangka akan membenarkan mereka pulang petang esok," katanya.


Di NEGRI SEMBILAN, kemas kini aplikasi Info Bencana Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) menunjukkan jumlah mangsa banjir di 19 pusat pemindahan di negeri ini menurun kepada 1,973 individu daripada 532 keluarga setakat 4 petang ini berbanding 2,166 daripada 555 keluarga di negeri ini. tengah hari.


Sementara itu, Pengarah JKM Kelantan Said Sidup berkata negeri itu telah pulih sepenuhnya daripada banjir yang melanda pada 18 Dis jam 4 petang hari ini selepas penutupan tiga pusat pemindahan di Kuala Krai dan Jeli berikutan keadaan cuaca yang bertambah baik.


Beliau berkata seramai 225 orang daripada 94 keluarga yang ditempatkan di tiga pusat pemindahan itu dibenarkan pulang.


Menurut laman Info Bencana JKM, jumlah mangsa banjir tertinggi di Kelantan dicatatkan pada 20 Dis melibatkan 3,801 orang daripada 1,098 keluarga yang ditempatkan di 57 pusat pemindahan di Kuala Krai, Gua Musang, Pasir Mas, Jeli dan Tanah Merah.


Ketua Polis Kelantan, Datuk Shafien Mamat berkata, empat kematian direkodkan akibat banjir di negeri itu membabitkan individu berusia antara 13 dan 65 tahun.

bottom of page