top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Kaji data sebelum keluarkan 'booster' lain - Pakar

19 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Pakar percaya adalah yang terbaik untuk "tunggu dan lihat" sebelum menambah suntikan penggalak vaksin Covid-19 kedua kepada Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan.


Mereka berkata walaupun beberapa negara telah melancarkan dos penggalak kedua, Malaysia harus mengumpul dan mengkaji data dunia sebenar mengenai pukulan penggalak pertama sebelum memutuskan pukulan lain.


Datuk Dr N.K.S. Tharmaseelan, yang merupakan bekas presiden Persatuan Perubatan Malaysia, berkata ketersediaan data dunia sebenar mengenai trend Covid-19 akan membantu menentukan sama ada varian Omicron diliputi dengan baik oleh dos penggalak pertama dan untuk tempoh berapa lama.


"Walaupun keperluan tiga dos semakin ketara, ia tidak meramalkan atau menyatakan berapa lama perlindungan itu bertahan dengan antibodi semakin berkurangan dari semasa ke semasa. Sama ada dos keempat, atau penggalak kedua, akhirnya akan diperlukan untuk memerangi ini dan jika ya, apabila ia akan ditadbir, masih tidak diketahui buat masa ini.


"Sesetengah saintis mengatakan bahawa dos keempat mungkin diperlukan selepas penyelidikan awal menunjukkan bahawa varian Omicron boleh menjejaskan antibodi yang dihasilkan oleh vaksin Covid-19.


"Hungary dan Israel adalah antara negara lain yang telah melancarkan dos penggalak kedua untuk menawarkan populasi yang layak empat dos secara keseluruhan. Negara lain mengikutinya.


“Negara-negara lain, termasuk Malaysia, sedang menunggu untuk melihat trend untuk tindakan yang muktamad dan wajar,” katanya.


Dr Tharmaseelan berkata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) masih belum menyokong pelancaran suntikan penggalak global, dan telah menunjukkan bahawa lebih banyak data diperlukan.


“Kami kini telah mencapai tahap di mana kami perlu belajar untuk hidup dengan wabak ini.


“Ketika kita membuka (sektor ekonomi) dan jika kehidupan terpaksa tempang kembali kepada keadaan normal, kita perlu, paling penting, mematuhi asas-asas, pematuhan ketat dan penguatkuasaan prosedur operasi standard (SOP), yang perlu menjadi gaya hidup kita semua.


“Lebih 31,000 pesakit Covid-19 di negara ini telah meninggal dunia dan lebih ramai lagi yang akan meninggal dunia jika kita tidak mengikut asas, sambil mendapatkan kedua-dua vaksin dan penggalak yang tersedia sekurang-kurangnya buat masa ini.


"Apabila kita telah menampung semua itu, maka kita sudah tentu boleh menyerahkan penggalak kedua," katanya.


Pakar epidemiologi Dr Malina Osman, berkata keperluan untuk penggalak kedua akan bergantung kepada data Covid-19 negara.


Dr Malina, yang merupakan profesor madya di Universiti Putra Malaysia, berkata pelancaran penggalak semasa dan pematuhan SOP adalah kunci untuk mencegah lonjakan kes, seperti di Filipina, Australia dan beberapa negara Eropah.


"Sekiranya terdapat bukti risiko jangkitan, iaitu antibodi yang semakin berkurangan, peningkatan jumlah kes baharu dan peningkatan kemasukan ke hospital, khususnya kes teruk yang dimasukkan ke unit rawatan rapi walaupun dos penggalak pertama, maka vaksin penggalak lain mungkin diperlukan.


"Buat masa ini, tidak perlu memikirkan dos keempat atau suntikan penggalak kedua melainkan bagi mereka yang telah menerima dua dos vaksin Sinovac, seperti yang dinyatakan oleh Kementerian Kesihatan," katanya.

bottom of page