top of page
  • newsatmy

'Kebenaraan kuarantin di rumah adalah satu kesilapan besar'


KUALA LUMPUR: Kerajaan perlu mengenakan semula kuarantin mandatori di pusat yang ditetapkan ke atas orang yang memasuki negara berikutan laporan bahawa ramai yang mengabaikan kuarantin di rumah.


Pakar berkata ini adalah penting kerana ketidakpatuhan terhadap perintah pengawasan rumah (HSO), terutamanya melibatkan orang yang dijangkiti varian Omicron Covid-19 yang sangat mudah merebak, boleh mengakibatkan penularan virus itu kepada keluarga dan komuniti mereka.


Selain itu, mereka menyeru agar penggunaan vaksin Sinovac (CoronaVac) dihentikan sebagai penggalak, terutamanya bagi kumpulan berisiko tinggi, kerana ia tidak menghasilkan tahap antibodi yang mencukupi untuk melawan Omicron, dan dengan itu, menghalang usaha untuk membendungnya. sebar.


Pakar epidemiologi Universiti Malaya Profesor Datuk Dr Awang Bulgiba Awang Mahmud berkata semua pelancong yang tiba di negara ini perlu dikuarantin selama 14 hari di stesen kuarantin yang ditetapkan.


"Ini akan memberi kita sedikit masa, tetapi kita tidak boleh leka kerana Omicron kini berada dalam komuniti.


"Ada kemungkinan ramai rakyat Malaysia tidak benar-benar memahami apa yang disyaratkan oleh kuarantin, yang menunjukkan kegagalan pendidikan kesihatan dan komunikasi risiko," katanya.


Sehingga kini, 62 kes Omicron telah dikesan di Malaysia, termasuk satu kes disyaki penularan tempatan di Sarawak.


Daripada jumlah itu, 49 dikenal pasti pada Khamis dan Jumaat. Sebahagian besar daripada mereka melibatkan orang yang pulang/pelancong dari Arab Saudi (30 kes), diikuti United Kingdom (lima), Qatar (empat), Amerika Syarikat (tiga), Nigeria (dua), masing-masing satu dari Turki, Itali, Amerika. Emiriah Arab dan Ghana, dan kes yang disyaki ditularkan secara tempatan.


Pada hari Sabtu, Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin menyuarakan kebimbangannya terhadap sejumlah besar orang yang pulang, terutamanya dari Arab Saudi, yang gagal mematuhi HSO dan telah berinteraksi dengan ahli keluarga mereka malah menerima pelawat.


Dr Awang Bulgiba, yang merupakan Pengerusi Pasukan Petugas Analisis dan Strategi Epidemiologi Covid-19 Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi, berkata ujian wajib bagi semua pengembara yang tiba di negara ini menggunakan ujian RT-PCR dengan kegagalan sasaran gen-S perlu dilakukan.


Mengenai rancangan kerajaan untuk memendekkan selang antara suntikan vaksin Covid-19 kedua dan suntikan penggalak di tengah-tengah kebimbangan terhadap Omicron, beliau berkata sama ada penggalak Pfizer-BioNTech (Comirnaty) atau AstraZeneca perlu diberikan dalam tempoh tiga hingga empat bulan selepas dos kedua .


"Saya tidak fikir kita patut memberi penggalak CoronaVac kerana ia nampaknya tidak berkesan.


"Penggalak Comirnaty dan AstraZeneca harus bertindak melawan Omicron kerana tahap antibodi ditingkatkan ke tahap yang sangat tinggi selepas dos ketiga.


"(Artikel yang diterbitkan dalam jurnal perubatan The Lancet mendapati) vaksin Comirnaty berfungsi dengan baik dalam mencegah jangkitan Covid-19 sehingga kira-kira empat bulan apabila keberkesanannya menurun kepada kira-kira 50 peratus.


"Jadi penggalak perlu diberikan pada tiga hingga empat bulan selepas dos kedua dan bukannya enam bulan (semasa) untuk memastikan kadar jangkitan terkawal, yang akan memastikan kadar kemasukan ke hospital terurus."

bottom of page