top of page
  • newsatmy

'Kemenangan besar Umno mungkin membawa kepada PRU15'

25 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Perdana menteri mungkin memutuskan untuk membubarkan Parlimen dan memanggil Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) jika Umno mengatasi pilihan raya Johor, kata penganalisis politik.


Mereka berkata pilihan raya Johor, yang akan diadakan dalam tempoh dua bulan, boleh menjadi pilihan raya negeri terakhir sebelum PRU15, kerana Umno mahu mengambil kesempatan daripada momentumnya.


Pakar Geostrategi Profesor Madya Dr Azmi Hassan berkata sekiranya Umno memperoleh majoriti di Johor, Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob akan "dipaksa" untuk membubarkan Parlimen kerana ini adalah masa terbaik untuk Umno mendesak pilihan raya negara, selepas mendapat mandat di Melaka beberapa bulan lepas.


“Pakatan Harapan (PH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) berada pada titik paling lemah selepas pilihan raya negeri Melaka dan Sarawak.


"Jadi rancangannya (untuk Umno) menggunakan pilihan raya negeri untuk mengadakan pilihan raya sebagai cara atau mukadimah kepada pilihan raya umum," katanya.


Jika kemenangan di Johor tidak mencukupi untuk Ismail Sabri memanggil pilihan raya, Azmi berkata pilihan raya negeri lain mungkin berlaku.


"Saya tidak boleh nyatakan di mana, tetapi boleh jadi di Perak, di mana Umno dominan."


Seorang lagi penganalisis politik, Profesor Dr Kartini Aboo Talib @ Khalid, juga berkata Umno akan berusaha keras untuk PRU15 sementara ia mempunyai kelebihan terhadap lawannya.


Beliau berkata di Melaka, Umno dan Barisan Nasional menang dengan majoriti lebih dua pertiga. Mengulangi kejayaan ini di negeri lain yang menjadi kubu kuat BN seolah-olah menjadi strategi untuk gabungan itu mengekalkan momentum kemenangan.


“Jika Umno menang ketara di Johor, mendesak PRU15 adalah strategi bijak untuk meraih sokongan di peringkat negeri dan nasional (di Parlimen).


Pada Sabtu, Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan membubarkan DUN bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri.


Dewan Undangan Negeri Johor terdiri daripada 56 kerusi yang dibahagikan antara Umno (14), DAP (14), Bersatu (11), PKR (7), Parti Amanah Negara (enam), MIC (dua) dan Pas (satu).


Kerajaan Johor mempunyai majoriti tipis iaitu 28 kerusi manakala pembangkang mempunyai 27 kerusi.


Kedudukan kerajaan negeri menjadi lemah berikutan kematian ADUN Kempas Datuk Osman Sapian, bekas menteri besar, bulan lepas.

bottom of page