top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Kerajaan menggesa untuk mengenakan larangan perjalanan ke atas negara yang dijangkiti Omicron

1 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Pakar epidemiologi menasihatkan kerajaan mengenakan larangan perjalanan ke atas negara yang telah mendaftarkan kes varian Omicron sekurang-kurangnya dua hingga empat minggu.


Profesor Madya Dr Malina Osman dari Universiti Putra Malaysia berkata langkah ini akan membolehkan penyelidik mengkaji dan menentukan kesan klinikal dan epidemiologi varian Omicron.


“Larangan perjalanan harus meliputi penumpang transit dari negara yang terjejas juga.


“Memanjangkan tempoh kuarantin kepada 14 hari bagi pengembara dari negara yang terjejas dan protokol kesihatan dan keselamatan sedia ada adalah memadai untuk melindungi kami pada masa ini.


"Tetapi, larangan perjalanan akan menjadi pilihan yang lebih selamat kerana menjangkakan kemungkinan gelombang jangkitan Covid-19 yang lain," katanya kepada New Straits Times.


Cadangan Dr Malina dibuat selepas dua pengembara diuji positif untuk varian Omicron di Lapangan Terbang Changi di Singapura pada Ahad.


Berikutan laporan itu, pakar kesihatan awam telah memberi amaran kepada kerajaan bahawa varian yang baru ditemui itu boleh sampai ke pantai kita lebih cepat daripada yang diramalkan.


Varian Omicron atau strain B.1.1.529 bagi Covid-19 pertama kali ditemui di Afrika Selatan dan dilaporkan mempunyai lebih banyak mutasi daripada strain Delta yang sangat ganas.


Beberapa mutasi genetik yang ditunjukkan oleh varian Omicron diketahui membolehkan virus mengelak imuniti.


Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin pada 26 Nov, mengumumkan bahawa pelancong dengan sejarah perjalanan selama 14 hari ke Botswana, Eswatini, Lesotho, Mozambique, Namibia, Afrika Selatan dan Zimbabwe akan dihalang daripada memasuki Malaysia.


Sementara itu, pakar virologi Profesor Madya Dr Chee Hui Yee berkata lapangan terbang perlu memastikan pengudaraan yang betul di ruang menunggu untuk meminimumkan risiko penularan.


Memakai topeng muka yang dipasang dengan betul, katanya, adalah langkah kawalan yang paling penting dan berkesan, untuk membendung penularan virus itu.


Pengerusi Malaysia Airports Holdings Bhd (MAHB) Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir, pada Isnin, berkata MAHB akan menunggu Kementerian Kesihatan mengeluarkan garis panduan perjalanan udara bagi membendung penyebaran varian Omicron.

bottom of page