top of page
  • cik skod

Kerana Cinta gadis 18 tahun kahwini warga emas 78 tahun

7 OKT

Gadis berkenaan berkahwin bukan kerana desakan keluarga atau harta sebaliknya kerana cinta yang dipupuk sejak dia berusia 15 tahun.


Halima Abdullah bertemu pesara petani Rashed Mangacop tiga tahun lalu dalam satu majlis makan malam di wilayah Cagayan Filipina.


Ia bukan perkahwinan yang diatur dan pasangan itu datang bersama “semata-mata kerana cinta”, kata anak saudara Rashed, Ben Mangacop.


Walaupun Rashed nampaknya tidak pernah berkahwin sebelum ini dan tidak mempunyai kekasih, Halima mempunyai hubungan pertama dengannya.


Pasangan itu menghabiskan tiga “tahun bahagia” bersama sebelum bernikah dalam majlis Islam pada 25 Ogos.


“Pengantin lelaki adalah abang kepada ayah saya. Mereka bertemu semasa perhimpunan kerana bapa pengantin perempuan bekerja untuk bapa saudara saya,” kata Ben dipetik Mirror.


Hubungan luar biasa dengan jarak umur 60 tahun mendapat persetujuan daripada kedua-dua keluarga.


Ben menambah, “Gadis itu adalah yang pertama jatuh cinta. Pakcik saya sudah tua tetapi bujang dan bujang jadi keluarga memberi restu. Halima isteri pertamanya. Mereka sangat manis.”


Di bawah undang-undang Filipina, seseorang yang berumur kurang daripada 21 tahun boleh berkahwin tetapi perlu mendapatkan persetujuan daripada ibu bapa.


Pasangan itu tinggal di rumah baru mereka di bandar Carmen. Mereka dilaporkan merancang untuk mendirikan rumah tangga secepat mungkin.

bottom of page