top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Kita mesti tamatkan wabak pada tahun 2022 - WHO

21 Disember 2021

Dunia mesti bersatu dan membuat pilihan sukar yang diperlukan untuk menamatkan pandemik Covid-19 dalam tahun depan, kata ketua WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus pada hari Isnin.


"2022 mestilah tahun kita menamatkan wabak itu," kata ketua pengarah Pertubuhan Kesihatan Sedunia kepada pemberita di Geneva.


Menjelang perayaan akhir tahun, ketua agensi kesihatan PBB berkata negara harus mengekang acara nasional yang dikaitkan dengan cuti kerana membenarkan orang ramai berkumpul akan menjadi "platform sempurna" untuk Omicron menyebarkan.


Adalah lebih baik untuk membatalkan acara sekarang dan meraikan kemudian "daripada meraikan sekarang dan bersedih kemudian", tambahnya.


Sejak pertama kali dilaporkan di Afrika Selatan pada bulan November, Omicron telah dikenal pasti di berpuluh-puluh negara, mematahkan harapan bahawa wabak terburuk itu akan berakhir.


WHO telah berkata varian yang sangat bermutasi itu merebak pada kadar yang tidak pernah berlaku sebelum ini.


"Kini terdapat bukti yang konsisten bahawa Omicron merebak dengan ketara lebih cepat daripada varian Delta," kata Tedros, sambil memberi amaran bahawa strain itu nampaknya mempunyai keupayaan untuk menggandakan jangkitannya setiap 1.5 hingga tiga hari.


"Itu benar-benar pantas."


Selain peningkatan kebolehtransmisian, data awal telah menunjukkan tanda-tanda rintangan yang membimbangkan terhadap vaksin.


Walau bagaimanapun, terdapat juga tanda-tanda bahawa ia mencetuskan simptom yang kurang teruk berbanding strain sebelumnya, tetapi ketua saintis WHO, Soumya Swaminathan memberitahu sidang akhbar Isnin bahawa ia adalah "hari awal untuk membuat kesimpulan bahawa ini adalah varian yang lebih ringan".


Dia memberi amaran bahawa Afrika Selatan dan tempat lain yang melaporkan kadar kemasukan ke hospital yang lebih rendah daripada Omicron telah terjejas teruk dalam gelombang terdahulu, jadi kebanyakan kes Omicron mungkin adalah jangkitan semula.


"Varian itu mungkin berkelakuan berbeza pada orang yang mempunyai imuniti terdahulu," katanya.


Tedros menegaskan bahawa tanpa mengira tahap keterukan varian, "jumlah kes yang banyak... mungkin mengatasi sistem kesihatan" dan lebih ramai orang boleh mati.


Lebih daripada 5.3 juta orang telah meninggal dunia sejak permulaan wabak itu, walaupun jumlah sebenar dipercayai beberapa kali lebih tinggi.


Di tengah-tengah kebimbangan yang semakin meningkat terhadap Omicron, banyak kerajaan berebut-rebut untuk melancarkan suntikan penggalak vaksin kepada populasi, dengan data awal menunjukkan bahawa dos ketiga menawarkan peningkatan perlindungan terhadap varian tersebut.


Tetapi WHO telah berulang kali menyuarakan kebimbangan bahawa program penggalak seperti itu boleh memperdalam ketidaksamaan yang sudah ketara dalam akses vaksin antara negara kaya dan lebih miskin.


Ramai orang yang terdedah di seluruh dunia masih menunggu dos vaksin pertama, dan agensi kesihatan PBB berkata adalah lebih baik untuk mengutamakan mereka daripada menyediakan orang dewasa kesihatan yang diberi vaksin sepenuhnya dengan penggalak.


"Jika kita ingin menamatkan wabak pada tahun akan datang, kita mesti menamatkan ketidakadilan," kata Tedros.

bottom of page