top of page
  • admin

Krisis perbankan: Credit Suisse mohon pinjaman AS$53 bilion


KUALA LUMPUR 16 Mac: Credit Suisse pada Rabu mengumumkan akan meminjam sehingga 50 bilion Swiss franc (CHF), atau RM262 bilion daripada Bank Negara Switzerland ekoran sahamnya merudum minggu ini selepas diselebungi krisis kemungkinan gagal membayar hutang.


"Tujuan utama mengambil opsyen pinjaman daripada Bank Negara Switzerland adalah sebahagian usaha Credit Suisse mengambil tindakan tegas memperkuat likuiditi secara proaktif," kata bank itu dalam satu kenyataan.

Bank Switzerland itu menyatakan pinjaman tersebut akan dibuat di bawah fasiliti pinjaman yang dilindungi dan fasiliti likuiditi jangka pendek.

Mereka akan sepenuhnya diberi jaminan merenusi 'aset berkualiti tinggi', kata bank itu.

Credit Suisse juga memaklumkan, suntikan tunai itu akan menyokong perniagaan dan pelanggan mereka ketika ia mengambil beberapa langkah yang diperlukan untuk mencipta peluang lebih mudah dan berfokus pada keperluan pelanggan.


Credit Suisse turut mengumumkan akan membuat tawaran tunai bagi 10 sekuriti hutang utama yang denominasi dalam dolar dengan nilai keseluruhan $2.5 bilion, dan empat sekuriti lain yang denominasi dalam Euro sehingga 500 juta Euro.


Tawaran-tawaran ini akan tamat pada 22 Mac, kata bank itu.

"Langkah-langkah ini menunjukkan tindakan tegas untuk memperkuat Credit Suisse ketika kami terus melaksanakan transformasi strategik untuk memberikan nilai kepada pelanggan dan pemegang saham lain," kata CEO Credit Suisse, Ulrich Koerner dalam kenyataan tersebut.


Saham Credit Suisse merosot sebanyak 30 peratus pada Rabu ke paras terendah sepanjang masa setelah turun hampir 42 peratus sejak awal tahun.

bottom of page