top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Laporan Polis Terhadap Anwar-Zahid

11 Julai 2021

Beberapa laporan polis telah dibuat di seluruh Malaysia mengenai rampasan kuasa yang dirancang oleh Anwar Ibrahim dan Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Pembangkang dan Presiden Umno.


Dalam pelbagai laporan polis yang telah dibuat, ia menunjukkan bahawa pemimpin Umno yang menghadapi tuduhan jenayah, mahu Perdana Menteri campur tangan dalam proses kehakiman dan agar semua tuduhan terhadap mereka digugurkan atau ditarik balik, sebagai salah satu syarat sokongan Umno terhadap Perikatan Nasional kerajaan.


Pendek kata, baik Perdana Menteri Muhyiddin Yassin menguburkan semua kes jenayah terhadap pelbagai pemimpin Umno dan ahli keluarga mereka, atau Umno akan menguburkan Muhyiddin Yassin.


Mereka mahu Muhyiddin melakukan apa yang dilakukan oleh Pakatan Harapan ketika mereka berkuasa pada Mei 2018, iaitu mereka membunuh semua kes terhadap orang-orang Pakatan Harapan (termasuk pengganas LTTE).


Pada mulanya, semua pembicaraan mengenai pakatan Anwar-Zahid hanya berbisik di koridor kekuasaan.


Tetapi sekarang telah disahkan bahawa konspirasi kudeta itu nyata dan memang ada.


Zahid malah mengakui bahawa rakaman perbualan dia dan Anwar yang membincangkan rampasan kuasa adalah sahih dan tidak palsu.


Pada masa yang sama Umno mengadakan mesyuarat dewan tertinggi di mana Zahid berusaha untuk mendapatkan kata sepakat agar Umno meninggalkan kerajaan Perikatan Nasional sehingga kerajaan akan runtuh.


Zahid gagal. Selain hanya segelintir pemimpin Umno yang menghadapi masalah undang-undang, majoriti anggota majlis tertinggi Umno menentang rampasan kuasa itu.


Dan anggota parlimen Umno itu, khususnya mereka yang berada dalam kabinet, 100% menentang rampasan kuasa.


Bagaimanapun, Zahid telah menyiapkan kenyataan akhbarnya sebelum pertemuan itu diadakan, dan selepas mesyuarat itu, dia membaca kenyataan media itu.


Tetapi kenyataan media itu palsu kerana ia sama sekali bertentangan dengan apa yang telah dibincangkan dan dipersetujui dalam mesyuarat majlis tertinggi Umno.


Pendek kata, Zahid menyesatkan pihaknya dan seluruh dunia mengenai apa yang telah berlaku.


Fakta bahawa Zahid harus menggunakan kebohongan untuk menegakkan benang basah menunjukkan betapa putus asanya dia.


Zahid mengumumkan bahawa Umno telah sebulat suara bersetuju untuk meninggalkan kerajaan dengan segera, yang bermaksud pada pukul 1.00 pagi 8 Julai 2021, Muhyiddin Yassin bukan lagi Perdana Menteri Malaysia.


Tetapi pemerintahan tidak jatuh dan Muhyiddin tidak digulingkan.


Ini kerana tidak ada ahli parlimen Umno atau anggota kabinet Umno yang mengumumkan bahawa mereka sekarang tidak lagi bersama pemerintah dan telah menyeberang ke lorong pembangkang (atau menyatakan bahawa mereka sekarang adalah anggota parlimen ‘bebas’).


Terdapat kekeliruan pada pagi 8 Julai 2021. Dan ini memaksa bekas perdana menteri Najib Tun Razak untuk mengeluarkan kenyataan untuk menjelaskan bahawa Umno TIDAK meninggalkan kerajaan.


Umno hanya menarik sokongannya kepada Muhyiddin dan menuntut agar Perdana Menteri meletakkan jawatannya sehingga seorang lelaki Umno dapat mengambil alih jawatan sebagai Perdana Menteri yang baru.


Tetapi apa maksudnya? Sekiranya Umno menarik sokongan untuk perdana menteri, itu secara berkesan bermakna Muhyiddin telah kehilangan kepercayaan Ahli Parlimen Umno - dan itu akan menjadi suara tidak percaya terhadap perdana menteri.


Sekiranya itu yang diperkatakan oleh Umno, maka Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong mesti:

(1) membubarkan parlimen untuk memberi jalan bagi PRU15, atau,

(2) melantik perdana menteri baru dari parti atau gabungan dengan jumlah kerusi terbanyak di parlimen.


Dalam sistem parlimen Westminster, MP dengan jumlah kerusi terbanyak di belakangnya menjadi perdana menteri. Dan Pakatan Harapan mengatakan bahawa ini adalah Anwar Ibrahim.


Sekiranya itu benar, hanya kerana Muhyiddin tidak lagi mempunyai majoriti dan sekarang Anwar mempunyai majoriti sebaliknya, maka Pakatan Harapan dapat membentuk kerajaan dengan Anwar sebagai perdana menteri mereka.


Pada hakikatnya, ini bermaksud Umno akan keluar dan akan kembali menjadi pembangkang, sementara Pakatan Harapan akan mengambil alih pemerintahan baru.


Apa yang akan diperoleh Umno? Tiada apa-apa, kosong!


Adakah semua kes jenayah terhadap pemimpin Umno akan digugurkan? Sama sekali tidak!


Sebab mengapa para pengundi memilih Pakatan Harapan pada Mei 2018 adalah supaya Umno dapat diusir dan orang-orang Umno yang didakwa mencuri berbilion-bilion wang pembayar cukai dapat dihukum.


Sekiranya sekarang Pakatan Harapan menggugurkan semua kes itu, penyokong dan pengundi mereka akan marah dan akan menghukum Pakatan Harapan pada pilihan raya akan datang.


Pakatan Harapan tidak mempunyai pilihan. Suka atau tidak, untuk kelangsungan hidup mereka sendiri, mereka perlu meneruskan semua kes jenayah tersebut terhadap orang-orang Umno.


Lebih baik orang Umno terkubur daripada Pakatan Harapan dikuburkan. Itulah realiti keseluruhan perkara.


Jadi, rampasan kuasa Anwar-Zahid nampaknya mati di perairan.


Umno akan kehilangan lebih banyak daripada apa yang akan diperolehnya jika mereka menggulingkan kerajaan Perikatan Nasional dan menggulingkan Muhyiddin Yassin.


Sama seperti membuka pintu masuk ke Melaka untuk membenarkan orang Portugis masuk.


Pengkhianatan Anwar dan Zahid hanya akan memindahkan kuasa politik Melayu ke tangan kerajaan pimpinan DAP. Dan itulah sebab mengapa laporan polis dibuat terhadap mereka.




--PN Online

bottom of page