top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Majlis Presiden PH terima kekalahan di Johor

17 Mac 2022

KUALA LUMPUR: Majlis Presiden Pakatan Harapan (PH) menerima kekalahannya pada pilihan raya negeri Johor dan berikrar untuk segera mengatasi kelemahannya ketika bersiap sedia menghadapi Pilihan Raya Umum (PRU) ke-15.


Majlis itu berkata kelemahan mereka tidak boleh diatasi semata-mata oleh satu pihak atau dengan usaha semata-mata tetapi perlu diuruskan secara kolektif dan holistik.


"Majlis menerima keputusan rakyat dalam pilihan raya negeri Johor. Kita akui kelemahan kita, termasuk isu pergaduhan pelbagai penjuru dalam kalangan parti pembangkang kita sendiri, logo, peratusan keluar mengundi yang rendah serta aspek maklumat dan komunikasi PH semasa. isu yang menyebabkan kami memenangi 12 kerusi.


“Justeru, terdapat beberapa perkara yang perlu dilaksanakan dengan cepat termasuk mengadakan konvensyen dan berundur pemimpin untuk memperhalusi perjuangan PH dan penyokongnya untuk idealisme.


“Ia juga untuk membincangkan kesediaan keseluruhan bagi PRU ke-15,” kata majlis itu dalam satu kenyataan.


Kenyataan bersama itu dikeluarkan Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim, Presiden Amanah Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng dan Presiden United Progressive Kinabalu Organization Datuk Seri Wilfred Madius Tangau.


Kenyataan itu juga berkata PH akan berusaha membina kekuatan untuk menentang kerakusan dan rasuah demi menjalin kerjasama dalam kalangan parti pembangkang dengan tujuan menolak Barisan Nasional.


“Kami berikrar untuk menetapkan dasar ekonomi mampan yang mampu menyelesaikan isu rakyat seperti pengangguran dan kos sara hidup.


“Ia termasuk pengurusan wabak Covid-19 seperti isu prosedur operasi standard, kompaun bagi pelanggaran, kenaikan tarif elektrik komersial, cukai tambahan serta kesusahan rakyat.


"Negara mesti diselamatkan daripada rasuah dan pentadbiran yang lemah," katanya.


Majlis itu juga menegaskan bahawa Rang Undang-undang Anti Lompat Parti mesti dibentangkan dan diluluskan dalam persidangan Parlimen sekarang seperti yang dijanjikan Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.


Kenyataan itu berkata pemimpin tertinggi PH akan bertemu dengan Ismail Sabri untuk membincangkan perkara itu tidak lama lagi.



bottom of page