top of page
  • newsatmy

Makaf tolak rayuan lima ahli gabungan untuk menyertai semula persekutuan

9 Januari 2022

PERSEKUTUAN Karate Malaysia (Makaf) menolak rayuan lima bekas ahli gabungan dalam mesyuarat agung luar biasa (EGM) semalam di Kuala Lumpur.


Makaf terlibat dalam perbalahan dalaman dengan 12 ahli gabungan yang tidak berpuas hati selepas AGM 2018. Ia membawa kepada penyingkiran mereka daripada persekutuan.


Semalam, permohonan daripada Polis, KL, Putrajaya, Sarawak, Hayashi-Ha Malaysia, Perak dan Kedah telah diterima.


Bagaimanapun, rayuan daripada Goshin-Ryu Malaysia, Perlis, Pulau Pinang, Gojukai Malaysia dan Pahang ditolak.


Setiausaha Agung Makaf Datuk Nur Azmi Ahmad berkata keputusan itu adalah untuk memberi pengajaran kepada lima ahli gabungan penyangak itu.


Beliau menambah bahawa Makaf kini akan mengadakan BGM mereka setiap empat tahun, bukannya dua, berikutan pindaan kepada perlembagaan.


“Kami mengadakan EGM hari ini selepas ia ditangguhkan selama dua tahun oleh kes mahkamah.


"Kami membuat keputusan untuk menerima tujuh daripada rayuan tetapi menggugurkan lima lagi, yang turut memohon untuk kembali ke persekutuan," kata Azmi di Wisma MOM di KL semalam.


"Jika mereka berlima mahu kembali, mereka perlu membuat rayuan sekali lagi. Bagaimanapun, kami tidak akan menghalang eksponen dan pegawai mereka daripada bertanding. Mereka perlu menunjukkan komitmen mereka, dan kami akan menilai semula selepas setahun.


"Keputusan untuk menolak adalah melalui pengundian terbuka."


Dalam pandangan yang berbeza, Azmi berharap kerajaan akan melihat nasib atlet yang menghadapi bebanan pemotongan bajet.


"Kita ada atlet yang kini mahu berhenti dan menumpukan perhatian kepada pelajaran. Malah ada persatuan yang menghubungi saya mengenai isu ini. Saya harap kerajaan mempertimbangkan semula.


"Saya rasa Kementerian Sukan perlu mendapatkan bantuan daripada syarikat berkaitan kerajaan," katanya.

bottom of page