top of page
  • Writer's pictureNizam

Malaysia perlu pertingkatkan usaha untuk eratkan hubungan dua hala dengan Arab Saudi


KUALA LUMPUR, 30 Ogos – Malaysia telah mencapai banyak kejayaan ekonomi dengan Arab Saudi, bagaimanapun ia perlu meningkatkan usahanya untuk membina hubungan dua hala yang lebih kukuh dan bermakna dengan kerajaan itu, kata Menteri Kanan Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.


Perkongsian itu dijangka secara kolektif mewakili potensi pelaburan sebanyak AS$7.5 bilion (RM34 bilion).

“Arab Saudi telah menjadi model yang berjaya bagi banyak negara di seluruh dunia untuk membangunkan keusahawanan dan kepelbagaian ekonomi. Syarikat terkemuka mereka yang tidak perlu diperkenalkan telah memenangi pelbagai anugerah antarabangsa dan berprestij.

“Ia adalah sesuai dengan Aspirasi Pelaburan Nasional (NIA) Malaysia yang menggalakkan aliran berterusan pelaburan berkualiti dalam bidang pertumbuhan baharu dan kompleks. Justeru itu, NIA berhasrat untuk memupuk inovasi berkualiti dan projek canggih di Malaysia,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

“Penggiat dari Malaysia juga akan memanfaatkan perkongsian ini untuk meluaskan jejak mereka secara global di Arab Saudi.

“MIDA akan terus memperkasa dan memotivasikan sektor swasta melalui saluran komunikasi aktif dan memudahkan hubungan pelabur, mewujudkan persekitaran pelaburan yang menguntungkan yang mencirikan banyaknya pemboleh kualitatif dan kelebihan daya saing,” kata Azmin.


Beliau berkata rakan kongsi itu akan bekerjasama dalam bidang perdagangan, pelaburan, pertukaran pengetahuan dan memudahkan usaha ekonomi bersama pada peringkat seterusnya sekali gus menggalakkan pembangunan ekonomi mampan di kedua-dua negara.

bottom of page