top of page
  • newsatmy

Man City bergerak 11 mata di depan, West Ham, Spurs rapat di empat teratas

2 Januari 2022

LONDON: Manchester City mengorak satu lagi langkah besar ke arah mengekalkan kejuaraan Liga Perdana Inggeris dengan kemenangan kontroversial 2-1 ke atas Arsenal yang beraksi 10 pemain, ketika West Ham dan Tottenham mengambil kesempatan untuk merapatkan jurang ke empat teratas.


City kini mendahului 11 mata daripada Chelsea dan 12 di hadapan Liverpool, yang akan menentang pada hari Ahad dengan lebih sedikit ruang untuk kesilapan jika mereka ingin memburu kejuaraan walaupun mempunyai perlawanan dalam tangan.


Liverpool perlu mengatasi tanpa pengurus Jurgen Klopp di Stamford Bridge selepas dia mengembalikan ujian yang disyaki positif untuk coronavirus.


The Reds juga mengalami tiga lagi kes positif dalam kalangan kakitangan Klopp dan akan kehilangan tiga pemain yang tidak dinamakan kerana virus itu.


Sebanyak 18 perlawanan liga utama di England telah dibatalkan dalam beberapa minggu kebelakangan ini berikutan peningkatan jumlah kes Covid-19, tetapi hanya dua daripada 10 perlawanan Liga Perdana yang dijadualkan pada hujung minggu ini telah ditangguhkan.


Pengurus Arsenal, Mikel Arteta juga tidak hadir selepas disahkan positif Covid-19 buat kali kedua awal minggu ini.


Tetapi itu tidak banyak memberi impak kepada prestasi pasukannya apabila The Gunners meneruskan prestasi mengagumkan mereka dengan menyumbat semula juara itu untuk 45 minit pertama.


Arsenal mendahului apabila Bukayo Saka menyapu bersih hantaran Kieran Tierney, tetapi merasakan mereka sepatutnya mempunyai lebih banyak kelebihan pada separuh masa apabila Martin Odegaard dinafikan penalti untuk perjalanan oleh Ederson.


Kekecewaan pasukan tuan rumah terhadap pegawai itu memuncak selepas separuh masa apabila City dihadiahkan penalti selepas semakan VAR untuk tarikan Granit Xhaka terhadap Bernardo Silva, yang disempurnakan oleh Riyad Mahrez.


Gabriel Martinelli kemudian terlepas jaringan terbuka dengan peluang untuk memulihkan pendahuluan Arsenal dan beberapa saat kemudian Gabriel Magalhaes dilayangkan kad merah kerana dua kad kuning pantas.


10 pemain itu hampir bertahan untuk satu mata berharga, tetapi City meraih kemenangan liga ke-11 berturut-turut hingga ke masa kecederaan apabila Rodri menendang dari jarak dekat.


"Kami melihat personaliti juara kami untuk pergi lagi," kata Rodri.


"Anda perlu sentiasa menolak tidak kira apa yang berlaku. Kami tidak melakukan permainan yang hebat, tetapi kami menolak, kami tidak pernah jatuh dan kami sentiasa fikir ia mungkin."


Pendahuluan Arsenal ke atas kumpulan pemburuan untuk tempat ke Liga Juara-Juara musim depan turun kepada satu mata apabila West Ham kembali ke prestasi berterusan dengan kemenangan 3-2 di Crystal Palace.


The Hammers telah gagal menang dalam lima perlawanan sebelum kemenangan 4-1 di Watford pada hari Selasa.


Anak buah David Moyes nampaknya bersiar-siar menjelang separuh masa. Usaha Michail Antonio meleset melepasi Vicente Guaita untuk membuka jaringan sebelum Manuel Lanzini meledak gol kedua yang menakjubkan.


Lanzini kemudian meraih gol keduanya dalam perlawanan itu daripada sepakan penalti selepas Luka Milivojevic dihukum kerana bola baling.


Odsonne Edouard dan Michael Olise menyumbat gol lewat untuk Palace, tetapi Eagles dibiarkan kecewa kehilangan banyak peluang awal untuk kembali ke permainan.


Spurs hanya ketinggalan satu mata di belakang Arsenal dengan dua perlawanan dalam tangan terima kasih kepada kemenangan minit ke-96 Davinson Sanchez di Watford.


The Hornets kini telah tewas enam perlawanan terakhir mereka sejak November, tetapi kelihatan seperti bertahan untuk rekod bersih pertama dalam liga musim ini sehingga pemain Colombia itu menjaringkan sepakan percuma Son Heung-min pada minit ke-96.


“Saya fikir pada akhirnya adalah baik untuk mencari jalan untuk mendapatkan tiga mata,” kata pengurus Tottenham yang lega, Antonio Conte.


"Saya fikir semasa perlawanan apabila anda mencipta peluang untuk menjaringkan gol, anda perlu cuba memusnahkan peluang ini, terutamanya dalam jenis permainan ini dan menentang lawan jenis ini."

bottom of page