top of page
  • admin

Mejoriti Melayu Semenanjung berpendapat negara diurus dalam kaedaan lemah


Satu tinjauan mendapati sebanyak 71 peratus responden orang Melayu di Semenanjung tidak berpuas hati dengan kerajaan campuran dalam menunaikan janji manifesto Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU-15) lalu.


Secara keseluruhan, 51 peratus responden dalam tinjauan dibuat O2 Malaysia itu berpuas hati dengan kerajaan, berbanding hanya 15 peratus orang Melayu di Semenanjung Malaysia berkata mereka berasa begitu.


Selain itu, sokongan responden etnik Cina sebanyak 38 peratus berpuas hati dengan kerajaan dalam menunaikan janji manifestonya, bersama dengan 48 peratus etnik India, 42 peratus Bumiputera di Sabah, 37 peratus Bumiputera di Sarawak, dan 33 peratus yang lain. .

Untuk rekod, kerajaan campuran yang dibentuk tidak mempunyai manifesto yang sama.


Kerajaan selepas PRU-15 dibentuk hasil kerjasama antara parti Pakatan Harapan, Barisan Nasional, Gabungan Parti Sarawak and Gabungan Rakyat Sarawak.


Tinjauan itu juga mengatakan sebanyak 45 peratus responden merasakan negara sedang bergerak ke arah yang betul.


Tinjauan yang sama juga mengenal pasti 10 menteri paling cemerlang dengan Menteri Pengangkutan Anthony Loke mendahului senarai, memperoleh 49 peratus undi.


Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga menteri kewangan, menduduki tempat kedua (40 peratus) diikuti Menteri Belia dan Sukan Hannah Yeoh (39 peratus).


Mengikuti di belakang Yeoh ialah Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming (34 peratus) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Datuk Seri Azalina Othman (33 peratus).


Tinjauan itu diadakan sempena 100 hari kerajaan Anwar.


Ia melibatkan 35,077 responden melalui lima saluran media: Sinar Harian, Awani, The Star, Sin Chew, dan Malaysia Nanban.


Tinjauan itu juga menunjukkan bahawa 76 peratus kaum Cina dan India merasakan negara sedang menuju ke arah yang betul, bersama-sama dengan 59 peratus Bumiputera di Sabah, 60 peratus Bumiputera di Sarawak dan 58 peratus kaum lain.


Sebaliknya, 60 peratus orang Melayu di semenanjung Malaysia dilaporkan merasakan keadaan negara sekarang lemah.


Sebagai perbandingan, 41 peratus responden Cina dilaporkan merasakan bahawa keadaan semasa negara adalah kukuh, bersama-sama dengan 49 peratus kaum India, 43 peratus Bumiputera di Sabah, 45 peratus Bumiputera di Sarawak, dan 39 peratus daripada etnik lain.


Tinjauan itu berkata matlamatnya adalah untuk mengkaji sentimen rakyat Malaysia berhubung prestasi dan populariti kerajaan campuran selepas PRU-15.

bottom of page