top of page
  • Writer's pictureNihaba

Menghendap sebagai jenayah-Mas Ermieyati

3 November 2021

Kerajaan bertekad untuk menjenayahkan kegiatan menghendap - ataupun “stalking” menjelang tahun ini, menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Mas Ermieyati Samsudin.


Dalam satu kenyataan hari ini, Mas Ermieyati berkata bahawa kertas dasar dan cadangan pindaan undang-undang dijangka dibentangkan kepada kabinet pada Disember, dan akan dibentangkan di Parlimen susulan kelulusan jemaah menteri.


Semalam, satu mesyuarat telah diurusetiakan oleh Bahagian Hal Ehwal Undang-undang Jabatan Perdana Menteri dan dihadiri oleh agensi kerajaan termasuk Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Polis Diraja Malaysia, Jabatan Peguam Negara, Majlis Peguam Malaysia dan wakil daripada NGO termasuk Pertubuhan Bantuan Wanita (WAO), serta ahli akademik.


Tambahnya, sehingga isu itu dibentangkan kepada kabinet, dia berhasrat untuk mengadakan pertemuan dengan ahli parlimen, agensi kerajaan dan NGO yang berkaitan untuk memberi gambaran kepada orang ramai tentang tindakan menghendap dan kesannya kepada masyarakat.


Tinjauan 2020 yang dijalankan oleh WAO mendedahkan bahawa walaupun lebih ramai wanita menjadi mangsa menghendap daripada lelaki, pengalaman lelaki adalah jauh lebih berbahaya kerana ia melibatkan ancaman bahaya atau bahaya sebenar.


Tinjauan 'Memahami Pengalaman Menghendap Rakyat Malaysia' membabitkan 1,008 responden. 51 peratus daripada mereka adalah wanita, dan 49 peratus pula lelaki.


Secara keseluruhan, 88 peratus responden mengalami pengalaman yang dikaitkan dengan menghendap, dengan 34 peratus mengalaminya pada 2020.


WAO sebelum ini berkata bahawa undang-undang anti-menghendap bukan sahaja akan memberi perlindungan kepada mangsa, tetapi juga akan meningkatkan kesedaran masyarakat tentang mengintai.

bottom of page