top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Muhyiddin Yassin kini PM8.5

17 Ogos 2021

Perdana Menteri Muhyiddin Yassin telah kehilangan kepercayaan majoriti 220 anggota parlimen. Itu berlaku ketika 15 Ahli Parlimen Umno mengumumkan bahawa mereka telah menarik balik sokongan daripada kerajaan.


Ini bermaksud, menurut Perlembagaan Persekutuan Malaysia, Muhyiddin mesti meletakkan jawatan sebagai PM8 atau meminta persetujuan Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen untuk memberi jalan bagi pilihan raya umum atau PRU15.


Yang Mulia Agong, bagaimanapun, berpendapat bahawa pilihan raya umum terlalu berisiko pada tahap ini disebabkan oleh pandemi coronavirus Covid-19. Mungkin pilihan raya umum dapat diadakan kemudian, apabila jumlah jangkitan Covid menurun dari 20,000 sehari menjadi, katakanlah, hanya 2.000, atau sehingga ketika 90% penduduk Malaysia telah divaksinasi sepenuhnya.


Itu bermakna satu-satunya pilihan yang tersisa, sekiranya parlimen tidak dapat dibubarkan untuk memberi jalan bagi PRU15, adalah untuk Muhyiddin mengundurkan diri dan perdana menteri atau PM9 baru dilantik.


Tetapi siapakah perdana menteri baru atau PM9 ini?


Itu belum diputuskan kerana rundingan di belakang tabir masih berjalan. Sebenarnya, ini telah berlangsung selama beberapa waktu sekarang, bukan hanya sejak Muhyiddin mengumumkan pengunduran dirinya.


Persoalannya, apakah Malaysia akan mendapat pemerintahan baru atau adakah Malaysia akan mendapat pemerintahan yang sama dengan perdana menteri baru? Itu bergantung pada apakah 220 MP dapat mencapai kesepakatan mengenai siapa yang harus menjadi PM9.


Pemain utama dalam menentukan PM baru adalah Umno, DAP, PKR, PPBM, PAS, Amanah, dan dua gabungan dari Sabah dan Sarawak. Barisan Nasional, yang bermaksud MIC dan MCA, mungkin tidak banyak bercakap dalam perkara itu.


Oleh kerana belum ditentukan siapa yang mempunyai sekurang-kurangnya 111 anggota Parlimen di belakangnya, Agong telah melantik Muhyiddin sebagai perdana menteri sementara. Inilah yang diinginkan oleh Pemimpin Pemuda UMNO dan apa yang dimaksudkan dengan perdana menteri "sementara", suatu fungsi yang tidak disebut di dalam Perlembagaan.


Seorang perdana menteri sementara tetap berkuasa sehingga perdana menteri baru dilantik. Oleh itu, melainkan jika mereka boleh bersetuju (atau sekurang-kurangnya 111 Ahli Parlimen boleh bersetuju) mengenai siapa yang harus menjadi PM9, ketua perdana menteri boleh menjalankan negara ini secara sendirian tanpa had.


Muhyiddin Yassin keluar, seperti yang mereka mahukan. Tetapi Muhyiddin Yassin masih ada, sehingga tidak kurang 111 Ahli Parlimen dapat menyetujui siapa yang harus menjadi PM9. Dalam pengertian itu, Muhyiddin tidak lagi menjadi PM8, dan juga PM9. Dia hanya PM8.5 buat masa ini.



--PN Online

bottom of page