top of page
  • newsatmy

Mun Yee bersara

6 Januari 2022

Ia mungkin penghujung era selepas seorang lagi penerjun senior, Leong Mun Yee, secara rasmi mengumumkan persaraannya daripada sukan itu semalam.


Berita itu datang hanya dua hari selepas juara dunia 2017 Cheong Jun Hoong berhenti daripada sukan itu berikutan keputusan Majlis Sukan Negara (MSN) untuk tidak memperbaharui kontraknya.


Keputusan Mun Yee tidak mengejutkan kerana pemain berusia 37 tahun itu telah menyatakan hasratnya sebelum Sukan Olimpik Tokyo tahun lalu.


Anak kelahiran Perak itu membuat penampilan Olimpik kelimanya di Tokyo — rekod Malaysia.


Bagaimanapun, Mun Yee masih belum meninggalkan sukan itu kerana dia bercadang untuk memberi kembali dan menyumbang kepada terjun Malaysia.


Malah, Mun Yee kini membantu pasukan kebangsaan sebagai pembantu kepada jurulatih kebangsaan Li Rui.


"Persaraan dijangka daripada semua atlet pada satu ketika, tetapi ia bukan penamat," katanya semalam.


“Bagi saya, ia adalah satu giliran dalam hidup kerana saya akan bersara sebagai atlet, tetapi fikiran saya masih tertumpu kepada sukan itu.


“Persaraan saya bukanlah keputusan mengejut kerana saya telah merancangnya selepas Sukan Olimpik Tokyo.


“Selain itu, melatih pasukan kebangsaan hanya bersifat sementara kerana matlamat saya masih mahu menubuhkan akademi terjun.


"Sebaik-baiknya, lokasi terbaik adalah di Pusat Akuatik Negara kerana ia mempunyai kemudahan terbaik, tetapi itu memerlukan sokongan Kementerian Sukan dan MSN, jadi saya melihat tempoh enam bulan dari sekarang.


"Jika semuanya berjalan lancar, maka rancangannya adalah untuk berkembang ke Ipoh. Kemudahan di sana juga bagus, dan rugi jika tidak memanfaatkannya.


"Rancangan saya adalah untuk memulakan dengan kanak-kanak seawal lima tahun untuk menyediakan mereka ke sekolah sukan dan pasukan kebangsaan."


Mun Yee keluar sebagai salah seorang penerjun yang paling terkenal, setelah memenangi banyak pingat di Sukan Sea, Sukan Asia, Sukan Komanwel dan Kejohanan Dunia.

bottom of page