top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Najib dan peguam dalam ketakutan Covid, mahu pendengaran dan keputusan esok ditangguhkan

7 Disember 2021

KUALA LUMPUR: Keputusan yang ditunggu-tunggu melibatkan rayuan Datuk Seri Najib Razak terhadap sabitan rasuah dan hukumannya dalam kes SRC International Sdn Bhd yang dijadualkan esok mungkin tidak akan berlaku.


Peguam utama bekas perdana menteri Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah telah menulis surat kepada pendaftar Mahkamah Rayuan untuk mengosongkan bukan sahaja tarikh Rabu tetapi juga perbicaraan hari ini yang telah ditetapkan untuk permohonan Najib memasukkan bukti baharu membabitkan kesnya.


Shafee menghantar notis kepada pejabat pendaftar lewat petang semalam untuk mengosongkan kedua-dua tarikh tersebut kerana anaknya, Muhammad Farhan, telah disahkan positif Covid 19.


Beliau berkata keseluruhan pasukan pembelaan, dan juga Najib, telah diklasifikasikan sebagai hubungan rapat atau biasa dengan orang positif Covid 19 dan panel hakim yang terlibat dalam rayuan itu perlu dimaklumkan mengenainya.


Peguam kanan itu berkata, pasukan itu hanya mengetahui perkara itu apabila salah seorang peguam firma itu menerima panggilan kira-kira 5.40 petang semalam bahawa ibunya disahkan positif virus itu.


Beliau berkata, keseluruhan pasukan peguam yang terlibat dalam kes Najib telah berhubung rapat dengan ibu rakan sekerja mereka pada Sabtu semasa sambutan di rumah mereka.


“Sejurus selepas kami menerima berita tentang apa yang berlaku kepada ibu rakan sekerja kami, semua peguam di firma kami melakukan ujian antigen dan Farhan disahkan positif dalam tiga kit ujian berbeza.


"Peguam lain telah diuji negatif buat masa ini," tulis Shafee dalam notis itu.


Beliau juga menegaskan bahawa Najib juga telah berhubung dengan kesemua mereka semalam kerana beliau telah pergi ke firma guaman untuk membincangkan kesnya.


Akibatnya, katanya, semua status MySejahtera mereka diklasifikasikan sebagai kenalan rapat atau biasa mangsa Covid 19.


Shafee berkata, kesemua mereka kini menunggu masa yang sesuai untuk menjalani ujian PCR.


“Adalah menjadi tanggungjawab sosial kita untuk memaklumkan kepada mahkamah tentang apa yang telah berlaku.


"Kami dengan rendah hati berdoa agar mahkamah mengosongkan tarikh Selasa (hari ini) dan Rabu disebabkan perkara ini. Ia bukan sesuatu yang kami jangka tetapi menjadi tanggungjawab kami untuk memaklumkan kepada mahkamah bagi memastikan keselamatan semua yang terlibat dalam perbicaraan rayuan," katanya dalam notis yang turut dihantar ke pejabat Peguam Negara.


Sementara itu, New Straits Times (NST) difahamkan mahkamah tidak memberikan sebarang maklum balas terhadap pemberitahuan Shafee dan pihak pendakwaan bersedia untuk meneruskan perbicaraan hari ini seperti yang dijadualkan pada pukul 9 pagi.


Najib, 69, merayu untuk membatalkan sabitan terhadap tujuh pertuduhan salah guna kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah (CBT) membabitkan RM42 juta dana SRC International.


Ahli parlimen Pekan itu didapati bersalah atas semua pertuduhan pada Julai tahun lalu dan Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun.


Najib juga didenda RM210 juta kerana melakukan jenayah itu.

bottom of page