top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Najib gagal pulihkan saman terhadap Ambank dan jurubank peribadinya

27 Januari 2022

KUALA LUMPUR: Datuk Seri Najib Razak hari ini gagal memulihkan samannya terhadap AmBank Islamic, AMMB Holdings Bhd dan bekas pegawainya Joanna Yu berhubung salah urus akaunnya yang diteliti dalam perbicaraan SRC International Sdn Bhd.


Ini selepas Mahkamah Rayuan hari ini mengesahkan keputusan Mahkamah Tinggi membenarkan Yu dan dua entiti Ambank membatalkan saman Najib yang difailkan dua tahun lalu.


Hakim Datuk Yaacob Md Sam ketika membacakan keputusan sebulat suara itu, berkata tiada kesilapan Mahkamah Tinggi dalam membenarkan permohonan responden.


“Kami bersetuju dengan hakim Mahkamah Tinggi yang arif bahawa tindakan Najib terhadap ketiga-tiga mereka adalah menyalahgunakan proses mahkamah dan dibuat untuk tujuan cagaran ke atas perkara jenayahnya, prosiding SRC International.


“Oleh itu kami menolak rayuan itu,” katanya.


Mahkamah menganugerahkan kos RM40,000 kepada kedua-dua entiti Ambank dan kos RM35,000 kepada Yu.


Najib dalam pernyataan tuntutannya berkata AmBank dan Yu telah melakukan kecuaian semasa mengendalikan akaun banknya (berakhir 694, 880, 898, dan 906) dengan mendedahkannya kepada ahli perniagaan buruan Low Taek Jho atau Jho Low.


Bekas perdana menteri itu juga mendakwa beliau telah dirahsiakan mengenai butiran penyata akaun banknya sendiri dan dokumen berkaitan lain oleh bank di bawah arahan Low.


Beliau berkata defendan gagal melaporkan dan mendapat arahan terus daripada plaintif walaupun akaunnya telah diberi tanda merah.


Bagaimanapun, pada 29 Jan tahun lepas, Yu memfailkan permohonan untuk membatalkan saman itu atas alasan ia menyalahgunakan proses mahkamah dan untuk menguatkan pembelaan Najib dalam kes SRC International.


Mahkamah Tinggi, pada 28 Sept tahun lepas, membenarkan permohonan Yu dan dua entiti Ambank itu.


Najib dijatuhi hukuman penjara 12 tahun oleh Mahkamah Tinggi dan denda RM210 juta selepas didapati bersalah atas kesemua tujuh pertuduhan pecah amanah jenayah, salah guna kuasa dan pengubahan wang haram melibatkan RM42 juta dana SRC International.


Bagaimanapun, dia mendapat penangguhan hukuman itu sementara menunggu rayuan.

bottom of page