top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Najib satu-satunya banduan dibenarkan ke luar negara – Tommy Thomas

25 NOVEMBER 2021

KUALA LUMPUR: Bekas peguam negara Tommy Thomas berkata beliau tidak gembira kerana Najib Razak dibenarkan ke luar negara walaupun disabitkan dengan penyalahgunaan kuasa, pengubahan wang haram dan pecah amanah jenayah (CBT).


Menurut beliau, semua orang mesti dilayan sama rata di bawah undang-undang, termasuk kebebasan yang diberikan kepada banduan biasa.


“Saya tidak gembira dengan perkara-perkara ini yang berlaku,” katanya kepada bekas diplomat Dennis Ignatius dalam satu temu bual pada Rabu.


“Saya tidak ingat tertuduh lain, banduan lain yang dilayan dengan cara ini, saya tidak ingat,” katanya ketika ditanya sama ada mereka yang didakwa atas kesalahan itu harus dibenarkan melakukan perjalanan.


Najib baru-baru ini dibenarkan pergi ke Singapura untuk melawat anak perempuannya tetapi menangguhkan perjalanannya untuk Pilihan Raya Negeri Melaka.


Terdahulu, Mahkamah Tinggi menjatuhkan hukuman penjara 12 tahun ke atas Najib dan denda RM210 juta selepas mendapati beliau bersalah atas tuduhan rasuah melibatkan dana SRC International. Bekas perdana menteri itu merayu terhadap sabitan itu, pada Julai tahun lalu.

bottom of page