top of page
  • admin

Negeri-negeri Melayu masih dinafikan hak untuk membangun


ROYALTI minyak untuk Terengganu dan Kelantan masih dan tetap dinafikan walaupun Nakhoda kapal Malaysia kini adalah sosok reformis yang pernah berazam dan berjanji mengotakannya.


Kalau Sabah dan Sarawak dipermudahkan urusan menuntut hak mereka – mengapa tidak untuk Kelantan dan Terengganu? Mengabaikan Pantai Timur asalah satu kesilapan besar mana-mana kerajaan Persekutuan kerana masa depan ekonomi negara adalah di sana!


Mungkin iltizam politik ini hanya mampu terlaksana bila kita ada Perdana Menteri daripada Kelantan dan Terengganu kelak. Barulah kesenjangan Wilayah super-majoriti Melayu-Bumiputera ini terbela dengan adil dan saksama.


Nota: YB Tan Sri Muhyiddin Yassin telah memberi komitmen yang jelas untuk Kelantan dan Terengganu bagi royalti mintak dalam Manifesto PN PRU15. Sewaktu 18 bulan mentadbir kerajaan Persekutuan, beliau telah banyak luluskan projek-projek infra buat Kelantan khususnya dalam RMK-12.


Kezaliman pentadbiran UMNO dan BN dahulu ke atas Kelantan adalah sesuatu yang bersifat politik dan kini ianya diteruskan lagi. Tiada beza!

Penulis ialah Ketua Armada Bersatu dan Ahli Parlimen Machang

bottom of page