top of page
  • newsatmy

NWP saman MD Kee Soon Ling dan pengarah Yew Onn Chong

18 Januari 2022

KUALA LUMPUR: NWP Holdings Bhd (NWP) telah melancarkan tindakan undang-undang terhadap pengarah urusannya Datuk Seri Kee Soon Ling dan pengarah bukan eksekutif bebas Yew Onn Chong atas dakwaan transaksi penipuan oleh mereka dari 2016 hingga 2021.


Syarikat itu dan anak syarikatnya NWP O&M Sdn Bhd, NWP Aquatech Sdn Bhd dan NWP Builder Sdn Bhd hari ini menyampaikan writ saman dan pernyataan tuntutan kepada Kee dan Yew.


"Syarikat tersebut telah memfailkan saman selepas pengurusan baharu menemui siri transaksi penipuan yang dilakukan oleh Kee dan Yew dari 2016 hingga 2021, yang menyebabkan NWP dan anak syarikatnya mengalami kerugian dan kerosakan," katanya.


Tambahan pula, NWP berkata Kee dan Yew telah membenarkan dan/atau membenarkan transaksi penipuan direkodkan dan dirakam dalam penyata kewangan disatukan dan perkara yang sama telah dikemukakan dan diumumkan kepada Bursa Malaysia.


NWP dan anak syarikatnya menuntut RM6.5 juta jumlah ganti rugi daripada defendan.


Ia juga berusaha untuk menghalang defendan daripada menjadi pengarah syarikat selama lima tahun dan melarang dan/atau menghalang mereka daripada menggunakan hak mengundi yang melekat pada saham biasa syarikat.


Selanjutnya, NWP dan syarikat subsidiarinya telah memfailkan permohonan untuk perintah interim terhadap defendan.


NWP pada 26 Jan tahun ini mendapati rekod pendeposit (ROD)nya pada 10 Januari 2022 telah dibocorkan kepada pihak ketiga tanpa pengetahuan, persetujuan dan kebenaran syarikat.


Mengikut rekodnya, syarikat itu tidak pernah menerima sebarang permintaan untuk ROD tersebut daripada pihak ketiga, atau telah membenarkan pemberian ROD kepada mana-mana pihak ketiga.


Syarikat itu memulakan penyiasatan tentang bagaimana dan dalam cara bagaimana pihak ketiga mempunyai salinan penuh ROD.


“Syarikat itu juga akan berhubung dengan pengawal selia dan pihak berkuasa untuk tindakan selanjutnya setelah selesai siasatan.


"Untuk memelihara integriti ROD, syarikat telah memutuskan untuk menamatkan perkhidmatan One Capital Market Services Sdn Bhd berkuat kuasa serta-merta di mana pengumuman berasingan akan dibuat dalam masa terdekat," tambahnya.

bottom of page