top of page
  • newsatmy

Pandemik tidak halang Alena cipta 'masterpiece' buat peminat

2 April 2021

KUALA LUMPUR : Bagi yang sentiasa mengikuti perjalanan penyanyi dan pemain sape, Alena Murang, sudah pasti sedar Alena tidak henti-henti menghadiahkan karya muzik meskipun ketika pandemik COVID-19.


Situasi yang menghimpit seluruh dunia bagaimanapun tidak menjadi batu penghalang buat anak Sarawak kelahiran Kelabit-Itali ini untuk mencipta karya bertaraf antarabangsa.


Jika sebelum ini, Alena telah melancarkan lagu rakyat kontemporari Gitu'an dan Meno, kali ini semuanya dirangkumkan di bawah album baharu beliau dikenali 'Sky Songs'.


"Ketika pandemik, memang susah untuk menulis lagu, melakukan rakaman. Saya terpaksa membeli set studio asas, lakukan set up di rumah saya sendiri.


"Sebelum ini saya tidak pandai melakukan rakaman sendiri, tetapi disebabkan situasi yang berlaku, saya dapat belajar melakukan rakaman.


"Saya rekodkan (lagu), email fail itu dan segala mesyuarakat dilakukan secara maya. Bila keadaan reda sedikit, ahli produksi dan saya sendiri bergegas ke studio rakaman dan rakam segalanya dalam satu masa," katanya ketika ditemu bual AWANI Borneo.


Menurut Alena, album Sky Songs yang baharu dilancarkan pada Rabu diinspirasikan daripada cerita-cerita nenek moyangnya yang tinggal di 'langit' dan bumi.


Keseluruhannya, lapan lagu diperkenalkan ratu sape ini di bawah album Sky Songs.


Antaranya, We Watched The Clouds, Maya, Warrior Spirit, Thunder and the Moon dan Sunhat Song.


"Setiap trek lagu ini ada identiti tersendiri, ada karakternya," kongsi Alena.


- Astro Awani


bottom of page