top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pas akan adakan mesyuarat khas malam ini mengenai PRN Johor

10 Februari 2022

KOTA BARU: Pas akan mengadakan mesyuarat khas malam ini bagi membincangkan persiapan parti itu susulan pengumuman Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) hari ini mengenai tarikh pilihan raya negeri Johor.


Naib Presidennya Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata mesyuarat itu akan diadakan oleh pimpinan pusat parti itu di Kuala Lumpur.


“Pas sudah bersedia untuk menghadapi pilihan raya negeri tetapi sebarang langkah dan keputusan lanjut berkaitan pilihan raya negeri Johor hanya akan diketahui selepas mesyuarat malam ini.


“Ini termasuk jumlah kerusi yang akan ditandingi Pas,” kata Mohd Amar.


Timbalan Menteri Besar Kelantan itu berkata Pas akan bertanding pada pilihan raya negeri di bawah logo Perikatan Nasional seperti yang dipersetujui.


SPR hari ini menetapkan 12 Mac untuk pilihan raya negeri Johor.


Pengerusi SPR Datuk Abdul Ghani Salleh berkata tarikh itu diputuskan dalam mesyuarat khas di Persada Johor hari ini.


Beliau menambah tarikh penamaan calon bagi pilihan raya negeri Johor ke-15 ditetapkan pada 26 Feb manakala tarikh pengundian awal ditetapkan pada 8 Mac.


Abdul Ghani berkata, seramai 2,597,742 pengundi layak mengundi pada pilihan raya itu dan anggaran peruntukan RM96 juta diperlukan untuk pilihan raya itu.


Dewan Undangan Negeri Johor dibubarkan pada 22 Jan selepas Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan lskandar berkenan membubarkannya.


Pilihan raya mengejut itu diadakan selepas kerajaan Perikatan Nasional pimpinan Menteri Besar Datuk Hasni Mohammad mendapat majoriti mudah di Dewan Undangan Negeri dikurangkan kepada satu kerusi sahaja berikutan kematian ADUN Kempas dan bekas Menteri Besar Datuk Osman Sapian.

bottom of page