top of page
  • Writer's pictureArissa Azman

Pendekatan berbeza diperlukan untuk menguruskan banjir di kawasan bandar

3 Januari 2021

KUALA LUMPUR: Banjir baru-baru ini, yang disifatkan sebagai antara yang terburuk dalam ingatan baru-baru ini, datang dengan tanda harga yang tinggi dan memaksa ramai untuk melihat semula kesiapsiagaan dan pengurusan bencana alam negara.


Dicetuskan oleh hujan lebat berhari-hari, rantaian bencana kejadian itu telah meragut nyawa, menyebabkan beribu-ribu orang kehilangan tempat tinggal dan menyebabkan kerosakan harta benda yang meluas.


Banyak yang diperkatakan tentang masa respons yang perlahan dan pengagihan bantuan yang perlahan, dengan mangsa banjir yang kecewa membaling batu bata kepada kerajaan.


Pakar kesihatan alam sekitar Profesor Dr Jamal Hisham Hashim, dalam menyeru kepada perubahan, berkata Malaysia sudah mempunyai beberapa panggilan sedar dengan banjir teruk di seluruh negara pada 2014 dan banjir Pulau Pinang 2017.


Justeru, katanya, banjir yang melanda banyak bahagian negara baru-baru ini sepatutnya sudah dijangka.


Beliau berkata pihak berkuasa dan rakyat lebih bersedia menghadapi banjir di pantai timur semenanjung.


“Kami kurang bersedia menghadapi banjir kilat bandar, seperti yang terbukti dalam banjir Pulau Pinang 2017 dan banjir Lembah Klang baru-baru ini.


"Pengurusan banjir di kawasan bandar mungkin memerlukan pendekatan yang sedikit berbeza kerana komuniti kurang bersatu padu dan kurang bersedia terhadap bahaya semula jadi, kepadatan penduduk lebih tinggi, mungkin terdapat peratusan lebih tinggi populasi terdedah seperti kanak-kanak dan warga tua, kekurangan aset komuniti dan keadaan menjadi rumit dengan kesesakan lalu lintas.


"Banjir kilat bandar lebih mendadak disebabkan aliran permukaan yang lebih tinggi dan kapasiti serapan tanah yang lemah. Ia cenderung lebih mendadak dan tidak disangka-sangka seperti yang kita lihat dalam banjir Lembah Klang baru-baru ini. Reaksi dan tindak balas kita terhadap banjir kilat bandar perlu lebih bersedia, proaktif dan fokus," kata profesor kehormat Universiti Selangor itu.


Jamal mencadangkan beberapa langkah jangka pendek untuk menangani situasi, termasuk menambah baik ramalan cuaca dan ramalan banjir, memperkenalkan sistem amaran kecemasan awam melalui media tradisional dan sosial serta menambah baik kawalan lalu lintas dan lencongan semasa banjir kilat.


Bagi rancangan jangka sederhana, beliau berkata masyarakat tempatan mesti terlibat dalam perancangan tindak balas kecemasan bencana dengan memperkasa persatuan penduduk, jawatankuasa institusi agama tempatan dan pertubuhan bukan kerajaan.


“Memperkenalkan pelan tindak balas kecemasan dalam kurikulum sekolah dan universiti supaya generasi muda celik bencana.


"Rancang hospital, klinik dan sekolah baharu jauh dari kawasan rendah yang terdedah kepada banjir."


Beliau berkata setiap kerajaan negeri dan tempatan harus melabur dalam aset bencana, seperti bot, jaket keselamatan, dron dan penjana, bergantung kepada terdedah dan terdedah kepada banjir.


Sebagai bekas ahli panel pakar saintifik di Agensi Pengurusan Bencana Negara, Jamal berkata beliau telah mencadangkan agar usaha memberi tumpuan kepada menyelamatkan nyawa semasa bencana.


“Magnitud dan keparahan bencana banjir di luar kawalan kami. Namun, menyelamatkan nyawa adalah.


"Angka 48 kematian dan lima orang hilang (sehingga 27 Dis) adalah terlalu tinggi untuk banjir dengan magnitud dan keterukan sedemikian."


Beliau berkata ini bermakna kita tidak melakukan cukup untuk mencegah kematian dan dalam persediaan dan tindak balas banjir.


Seorang pegawai majlis perbandaran yang terlibat dalam menyelaraskan usaha bantuan di lapangan, berkata dalam apa jua keadaan, masa bertindak balas pantas apabila menyelamatkan mangsa bencana adalah "tidak boleh dirunding" kerana ia akan memberikan mereka rasa selamat dan selesa semasa peristiwa traumatik.


"Sebagai contoh, apabila kami mendapat tahu bahawa banjir, kami akan menyemak sama ada kawasan itu berada dalam bidang kuasa kami. Kami kemudian akan menyelaras dan membentuk pasukan yang akan digerakkan ke kawasan tersebut. Menyelamatkan nyawa diutamakan," kata pegawai itu yang bercakap. dengan syarat tidak mahu namanya disiarkan.


Masa adalah penting, katanya, dan komunikasi yang berkesan adalah penting dalam penyelarasan operasi menyelamat dan pengagihan bantuan.

bottom of page